Bouw een moestuinbak

Bouw een moestuinbak

Kinderen komen weleens in de supermarkt. Daar zien ze rijen met groentes liggen. Sla, tomaten en ga maar door. Maar waar komen die groentes eigenlijk vandaan? Laat de kinderen zelf groentes verbouwen met de makkelijke moestuin van Jelle Medema. Bouw als eerste een moestuinbak met je leerlingen.

Verzamel schoon en onbehandeld hout en maak een vierkante of rechthoekige bak met een diepte van minimaal 20 centimeter. Maak ook rasters van bijvoorbeeld stroken plastic waarmee je de bak in gelijke delen verdeeld. Iedere leerling kan je vervolgens een vakje geven waar hij of zij voor gaat zorgen tijdens het zaaien, onderhouden en oogsten van de groentes. Maak eventueel van tevoren kleurrijke stenen met hun eigen naam en/of wat ze zaaien. Dat kunnen ze in hun eigen moestuinvak leggen. Je kunt ook een klimrek bij de bak maken voor de groentes die de lucht in groeien. Aluminium buizen zijn geschikt om te gebruiken Laat de leerlingen zelf een idee voor het klimrek verzinnen en uitvoeren. Maak eventueel een bak met wieltjes, zodat je deze gemakkelijk kunt verplaatsen.

Veel groentes gaan niet groeien in koude grondWil je toch een vroege oogst, maak dan een warme bak of een bak met glasplaat. De leerlingen kunnen zelf met plannen komen om zo’n bak te maken en laat ze uiteindelijk de beste plannen uitvoeren. Let op dat wanneer je bijvoorbeeld glas gebruikt je eerst het glas koopt en daarna de maten van de bak overeen laat komen met die van het glas.

Meer informatie:
Op de site van Jelle Medema vindt je handleidingen voor het maken van een bak en klimrek. Daar vind je ook informatie wat voor een mix en methode handig is om te gebruiken wanneer je groentes wilt gaan zaaien en uiteindelijk oogsten. Lees hier de recensie van het boek de makkelijke moestuin van Jelle Adema.

Doel: Groep 5-8 | Doel: De leerling krijgt inzicht in hoe je materialen met elkaar kunt verbinden. Materiaal: hout en plastic strips.

foto Harmjan Lammers door
Harmjan Lammers