Kermis in de Klas

Kermis in de Klas

Rond kerst zijn er allemaal markten en kermissen. Het zou natuurlijk heel leuk zijn om met je klas naar zo’n kermis toe te gaan. Een enorm reuzenrad of attracties waar bij je al misselijk wordt als je ernaar kijkt. Wat je ook kan doen is de kermis naar school halen. Bouw met de leerlingen een eigen kermis in de klas. Laat de leerlingen in groepjes werken aan hun eigen miniatuurattracties.

Bij het maken van een kermisattractie kun je heel goed de ontwerpcyclus toepassen. Deze cyclus bestaat uit het probleem verkennen, een ontwerp voorstellen, de attractie bouwen, testen en evalueren. Verzamel zoveel mogelijk spullen, waaronder knex, duplo, hout, dozen, noem maar op en leg deze op de tafels in de klas. Het is natuurlijk ook leuk om popcorn en suikerspinnen te regelen om de kermissfeer er nog meer in te krijgen.

Laat leerlingen beginnen met het probleem hoe je een attractie bouwt. Laat ze aan de hand van de beschikbare voorwerpen nadenken over mogelijkheden hoe ze een bepaalde attractie kunnen bouwen. Je kan de kinderen eventueel een tekening laten maken van de attractie die zij willen bouwen om zo een ontwerp voor te stellen. Daarna gaan de kinderen aan de slag met het bouwen van hun eigen attractie.
Als iedereen klaar is met bouwen kunnen de leerlingen de attracties testen. Laat de leerlingen aan elkaar uitleggen hoe ze het bouwen van hun eigen attractie hebben aangepakt, wat er mis ging en wat voor keuzes ze hebben gemaakt. Zo leren ze van elkaar waarom bepaalde constructies goed werken en andere niet.

Groep 5-8 | Doel: De leerling doet ervaring op met verschillende materialen en gereedschappen en krijgt inzicht in hoe je materialen met elkaar kunt verbinden. | Materiaal: zo veel en gevarieerd mogelijk, zoals knex, hout, dozen, buizen, elastiek, etc.

Download hier het werkblad behorend bij kermis in de klas.
Kijk hier een klokhuis uitzending over kermisattracties.
Je kunt ook handige filmpjes vinden op schooltv, zoek bijvoorbeeld op kermis.

Foto: FaceMePLS, 2008 (bewerkt)

foto Harmjan Lammers door
Harmjan Lammers