DuurzaamDoor

Ananas kweken

Ananas kweken

De meeste kinderen zullen het erover eens zijn dat ananas hartstikke lekker is. Ananas komt echter per vliegtuig vanuit Afrika en Zuid-Amerika naar Nederland. Dat is niet zo goed voor ons milieu. Maar wist je dat je ananas ook zelf kunt kweken? Met een beetje geduld heb je er een in de vensterbank , dus koop eens een paar vruchten en kweek ze op in de klas.

Snij eerst de kroon van de vrucht af. Probeer hierbij zo min mogelijk vruchtvlees mee te snijden en verwijder het eventueel meegekomen vruchtvlees voorzichtig van de kroon. De vrucht is om op te eten en verdeel je in de klas. Laat de kroon vervolgens een paar dagen drogen in de vensterbank of boven de verwarming. Let goed op dat hij niet gaat schimmelen. Gebeurt dit toch? Poets de schimmel dan voorzichtig weg. Na een paar dagen is de kroon droog genoeg. Zet de ananaskroon nu in een groot glas water en zet deze uit de buurt van de verwarming of het raam. Ververs het water om de paar dagen.

De wortels beginnen nu langzaam te groeien. Laat de kinderen eventueel de wortelgroei meten en bijhouden in een grafiek. Na ongeveer drie weken zijn de wortels groot genoeg om de ananas in een pot te zetten. Zet de pot op een warme, lichte plaats. Bijvoorbeeld de vensterbank boven een verwarming. Geef de plant vanaf nu regelmatig water zodat hij goed kan groeien. Wanneer de plant na ongeveer een jaar is uitgegroeid tot een volwassen plant, kun je je eerste ananasje plukken!
Wist je dat je ook resten van andere groenten kunt laten aangroeien? Zo levert prei sneller resultaat dan de ananas. Vergelijk bijvoorbeeld de groeisnelheden, door tegelijk een prei en een ananas aan te laten groeien.

Meer informatie:

Lees hier welke groenten je nog meer kan laten aangroeien.
En doe ook hier inspiratie op voor andere groenten en fruit.

Hier vind je de uitgebreide informatie over het aangroeien van ananas.

Groep 5-6 | Doel: Duurzaam kweken van eigen voedsel. Materiaal: Ananas, mes, snijplank, glas, water, bloempot op schoteltje, potgrond, gieter en geduld.

Foto: MANOJTV, 2006

foto Vera Nijboer door