Voorjaar op het plein: houd het bij in de Jaarrondtuintelling

Voorjaar op het plein: houd het bij in de Jaarrondtuintelling

De Jaarrondtuintelling is een initiatief van diverse Nederlandse organisaties die zich met tellen en beschermen van soorten bezighouden. Tuinen zijn namelijk nog een blinde vlek als het om het belang voor de natuur gaat. Het project won in 2015 de Natuurprijs van het Nationaal Groenfonds en inmiddels hebben bijna zevenduizend mensen een account aangemaakt.

Tellingen
Op tuintelling.nl kan een tuin ‘aangemaakt’ worden. Je hebt vervolgens de keuze uit het invoeren van een weektelling (de min of meer toevallige waarnemingen die gedurende een week gedaan worden) of een tijdstiptelling (op een vast moment gedurende bijvoorbeeld een kwartier alle aanwezige soorten noteren en invoeren). Veel achtertuinen worden geteld, maar ook schooltuinen en schoolpleinen.

Dieren lokken
Op de website staan ook tips om de tuin zo diervriendelijk mogelijk te maken. Na het selecteren van het juiste seizoen, schotelt de website adviezen voor over de inrichting, geschikte plantensoorten, het creëren van beschutting, et cetera. Ook staan er tips per doelgroep, voor wie bijvoorbeeld specifiek meer amfibieën of zoogdieren wil lokken.

Herkennen
Voor wie nog moeite heeft met het herkennen van de soorten in de tuin, biedt de website ook hulp. Voor alle soortgroepen staan wat herkenningstips, met links naar zoekkaarten, andere websites met herkenningshulp en diverse apps voor mobiele telefoon.

Meer informatie:
- Vroege Vogels-filmpje over jaarrond Tuintelling