Energie uit elastiekjes

Energie uit elastiekjes

Energie laat dingen bewegen en heeft veel verschillende bronnen. Zo is er zonne-energie, windenergie en elektrische energie. Om het begrip energie duidelijk te maken kijk je samen met de leerlingen een fragment van SchoolTV waarin verschillende energieën worden besproken. Na het bekijken van het filmpje vraag je welke vormen van energie de leerlingen hebben onthouden en maak je hier een overzicht van. Ook elastische energie voeg je aan dit overzicht toe.

Met behulp van een elastiek leg je uit dat energie opgeslagen kan worden. In een elastiek heet dit elastische energie en deze energie kan omgezet worden naar bewegingsenergie. Wanneer je een elastiek uitrekt wil deze terug naar zijn oorspronkelijke vorm en hierbij komt bewegingsenergie vrij. Deze energie gaat door de leerlingen gebruikt worden om een zelfgemaakte auto te laten rijden. Het elastiekje is dus de motor van de auto.

De leerlingen bouwen zelf een auto met elastiekmotor. Belangrijk is een stevige constructie, assen die rond kunnen draaien en een zwaar voorwerp op de auto. Leerlingen voorkomen dat de achterwielen doorslaan door deze meer grip te geven met elastiekjes. Het werkblad is hier te vinden.  Aan het eind van de les bespreek je wat een goede auto allemaal nodig heeft.

Materialen:

-          (zelfgemaakte) wielen

-          Elastiekjes

-          Assen/satéprikkers

-          Rietjes

-          Schaar

-          Lijm

Groep 7-8 | 1 uur

Doel: Leerlingen kennen het begrip energie en weten dat dit opgeslagen kan worden, leerlingen kennen verschillende soorten energie en leerlingen kunnen zelf een constructie bedenken en maken om de opgeslagen elastische energie te gebruiken.

foto Maaike van den Hil door
Maaike van den Hil