Honderden leerkrachten In Levende Lijve

Gepubliceerd op: vrijdag 25 november 2016

Workshops, lezingen en een reis door de mens. Honderden leerkrachten werden bijgespijkerd op de NWT-conferentie In Levende Lijve.

Eropuit Honderden leerkrachten In Levende Lijve

Nieuwsgierige blikken in conferentietasjes, geïnteresseerde hoofden bij de informatiestands van onderwijsaanbieders, en zo’n 350 leerkrachten aan de koffie. Niet eerder was museum en congrescentrum Corpus waarschijnlijk zo vol als op de ochtend van 21 november. Met volwassenen welteverstaan, want op deze dag vindt de jaarlijkse Natuur, Wetenschap en Techniekconferentie van Biologie Plus plaats. Dit jaar met het thema In Levende Lijve.

De dag begint met een openingslezing van hersenonderzoeker Nienke van Atteveldt die betuigt dat het belangrijk is meer te weten van het brein als je voor de klas staat. ‘Het brein is het gereedschap om te leren, en onderwijs heeft invloed op het brein’, vertelt Van Atteveldt. In haar verhaal laat ze zien dat de mindset van kinderen invloed heeft op hun leerpresentaties. Leerlingen met een ‘vaste mindset’ denken bijvoorbeeld ‘ik heb geen wiskundeknobbel’, en zien in een slecht rapport de bevestiging dat ze het toch niet kunnen. Kinderen met een ‘groei-mindset’ worden door een slecht cijfer juist gemotiveerd nóg beter hun best te doen. ‘Als leerkracht kun je kinderen helpen een groei-mindset te krijgen. Prijs je leerlingen om hoe goed ze hun best hebben gedaan, of om hoe slim ze zijn?’, vraagt Van Atteveldt. ‘Geef leerlingen de boodschap mee dat hersenen net als spieren te trainen zijn. Kinderen die dát weten, zijn gemotiveerder en gaan vooruit in hun leerprestaties.’

Rietje
De rest van de dag hebben deelnemers de keuze uit maar liefst 38 praktische workshops en lezingen rondom het thema. Hierin ontdekken deelnemers bijvoorbeeld of je aan fruit verslaafd kunt raken en of je bloedsomloop verandert als je op de kop staat. In de workshop Alles over (h)oren, ontdekken deelnemers hoe goed je eigenlijk kunt horen dankzij twee oren – en hoe moeilijk dat met één oor is. Met gesloten ogen wijzen ze allemaal de richting van het geluid aan. Dat gaat prima als ze beide oren kunnen gebruiken, maar met één oor dicht wijzen de handen in alle richtingen. In groepjes doen ze vervolgens een reeks experimenten met geluid en horen, bijvoorbeeld door al fluitend op een rietje de toonhoogte te veranderen door er stukjes af te knippen met een schaar. ‘Dat ga ik zeker in de klas doen’, reageert een van hen. Buiten, in de trailer van het zogeheten MatLab, wordt het lokaliseren van geluid ook met meetapparatuur in kaart gebracht. ‘We hebben een doof kindje in de klas; het zou heel interessant zijn met de klas eens deze experimenten te doen’, zegt een deelnemer.

Naast de praktische workshops zijn er ook talloze interactieve lezingen, van microbioloog Stanley Brul bijvoorbeeld over bacteriën en schimmels. Zijn verhaal levert heel wat vieze en verbaasde gezichten op. ‘Waar zitten meer bacteriën op, denken jullie: een toiletbril of een liftknopje?’, vraagt Brul. Het liftknopje wint met gemak van de toiletbril, de tandenborstel verslaat het bankbiljet, en een bad de afstandsbediening. ‘Goh, dat had ik niet verwacht’, klinkt het geregeld. Brul laat zien dat micro-organismen niet alleen ziekmakers zijn, maar vooral ook producten: ze spelen een rol in het maken van bijvoorbeeld kaas, bier, brood, salami, yoghurt en salami. ‘Ze zijn divers en overal. Microben zijn je vriend.’

3D-bril
Tussendoor hebben deelnemers ook het genoegen in museum Corpus de ‘reis door de mens’ te maken. Een spannend avontuur, waarbij ze via bloedvaten door alle organen reizen en het menselijk lichaam van binnenuit bekijken. Met koptelefoon en een 3D-bril komen processen als bevruchting en ademhaling voor hun neus tot leven.

Na drie workshopsrondes eindigt de dag na het diner met een inspirerende lezing van Bibian Mentel, paralympisch kampioen op de para-snowboardcross. Het verhaal van de snowboardster die meermalen kanker kreeg en toch steeds weer de piste op ging, deed –  voor het eerst die dag – de zaal stil vallen. Haar lezing laat zien hoe je als leerkracht kinderen kunt helpen met het verwezenlijken van hun dromen. Na een laatste koffieronde keren de deelnemers huiswaarts met een tas vol materiaal en een hoofd vol ideeën.

De volgende en tiende editie van de NWT-conferentie vindt plaats op vrijdag 24 november in Egmond aan Zee, met als thema Duik in het Diepe

 

foto Maartje Kouwen door
Maartje Kouwen