Creatief programmeren maakt mediawijs

Creatief programmeren maakt mediawijs

Zelf beelden of muziek componeren op computer, tablet of smartphone. Boomtakken gebruiken als digitale penselen of een website helemaal naar je eigen hand zetten. Dat gebeurt natuurlijk al als je een digitaal spelletje speelt of een interactieve website bezoekt. De makers ervan hebben het zo gemakkelijk gemaakt, dat je hiervoor maar weinig technische kennis nodig hebt. Dat is handig, maar het maakt ook kwetsbaar. Het is belangrijk dat de nieuwe generatie de taal van internet en de digitale wereld leren kennen om niet afhankelijk te worden van onze computers.

Creatief programmeren
Tegen deze achtergrond verzorgd kunstruimte MU in Eindhoven De Creatieve Code, een leerlijn creatief programmeren voor de bovenbouw van het basisonderwijs, gemaakt voor en door kunstenaars. Deze is vanaf schooljaar 2017/2018 beschikbaar voor scholen.

Workshop
In De Creatieve Code leren kinderen met hun eigen docent de basisbeginselen van het programmeren. De leerlijn start met een docententraining zodat de docent of leerkracht zelfstandig de lessen kan geven, zonder voorkennis van ict. Het lesmateriaal is deels digitaal en deels zonder computer (unplugged). Elke lessenreeks (level) begint of eindigt met een kunstenaarsworkshop. De leerlingen werken zo toe naar een kunstwerk als eindresultaat en ervaren dat code ook een middel is om zelf iets te creëren.

Mediawijs
Creatief programmeren is leuk om te doen en maakt ook leerlingen en leerkrachten bewust van de code waaruit onze digitale wereld is opgebouwd. Door te leren programmeren worden leerlingen digitaal vaardig en mediawijs: ze krijgen meer inzicht in hoe ze technologische diensten en producten goed te kunnen benutten.

Gratis
Het lesmateriaal van de leerlijn is gratis na het volgen van de docententraining. Voor de exacte prijzen voor docententraining per level en de kunstenaarsworkshops, neem contact op via het aanmeldformulier.
Er zijn vaak mogelijkheden om deze kosten (gedeeltelijk) vergoed te krijgen. Voor scholen in Eindhoven bijvoorbeeld via Cultuurstation, Provincie Noord-Brabant via De CultuurLoper van Kunstbalie, gemeente Amsterdam via Coding4Amsterdam.

Bekijk de Introductiefilm De Creatieve Code.
GoTo tekenrobot (app voor kinderen van 9 t/m 15 jaar, ontwikkelt door Studio Tast en MU)

foto Gert van Maanen door
Gert van Maanen