Dieren tellen in de achtertuin

Dieren tellen in de achtertuin

Foto: Tuintelling.nl

In een achtertuin zitten meer dieren dan een rondscharrelende kat of een voorbijvliegende koolmees. Via meldingen via www.tuintelling.nl worden alle wilde dieren en planten in tuinen in kaart gebracht. Sinds de lancering in maart 2015 zijn al meer dan veertigduizend zoogdieren gespot. Daar zaten soms ook een ree, das en bever bij. De top-10 is nu bekend. Wie denk jij dat op nummer 1 staat?

1. Vleermuis
2. Egel
3. Eekhoorn
4. Huismus
5. Mol
6. Bosmuis
7. Konijn
8. Haas
9. Veldmuis
10. Huisspitsmuis

De tellingen geven onderzoekers een goed beeld van waar welke dieren zitten. Daarnaast zien ze verschillen door de seizoenen heen. Zo worden egels in de zomermaanden volop geteld, maar in februari en maart nauwelijks. Waarnemingen van de eekhoorn zijn juist jaarrond redelijk gelijk. Bijkomend voordeel volgens de onderzoekers is dat mensen door de tellingen hun tuinen diervriendelijker inrichten om nog meer dieren te zien.

Zelf tellen
Iedereen met een tuin kan meetellen, het hele jaar door. Niet alleen zoogdieren worden geteld, maar ook vogels, vlinders, amfibieën en insecten. Via www.tuintelling.nl kun je je registeren, kiezen welke diergroep je wilt tellen, en vervolgens kiezen of je gedurende een week meerdere keren wilt tellen of juist een korte telling van een vaste tijdsduur. Via de website geef je vervolgens je waarnemingen door. Ook leuk voor een (groen) schoolplein.

foto Maartje Kouwen door
Maartje Kouwen