Neptunus wint techniektrofee

Gepubliceerd op: vrijdag 27 juni 2014

Daltonschool Neptunus in Amsterdam wint de eerste Techniektrofee met zijn top of the bill techniekonderwijs.

Eropuit Neptunus wint techniektrofee

Een eigen weerstation gekoppeld aan een de website voor leerlingen. Een technieklokaal met alles erop en eraan: bankschroeven, Ipads, soldeerapparaten, minibakstenen en een spiksplinternieuwe 3D-printer. Basisschool De Neptunus in Amsterdam heeft een rijke leeromgeving die doordrenkt is van techniek. Op 18 mei won de basisschool dan ook de Techniektrofee 2014, een nieuwe prijs van Techniektalent.nu. De daltonschool verdient 5000 euro en een trofee omdat het  techniekonderwijs er volgens de jury top of the bill is.

Het juryrapport roemt de geïntegreerde aanpak van de Amsterdamse basisschool: ‘Naast de wekelijkse lessen waarin leerlingen reflecteren op hun eigen kennis en vaardigheden slaagt Daltonschool Neptunus erin de omgeving actief te betrekken bij het techniekonderwijs, zoals het lokale bedrijfsleven dat gastlessen geeft. Maar ook door een leegstaand kavel in de buurt te gebruiken als moestuin met een eigen zonnepaneel en windmolen die energie opwekt, maakt Daltonschool Neptunus de natuurlijke leefomgeving van de leerlingen onderdeel van het techniekonderwijs.’ 

Techniekcoördinator Rik Kuiper is hartstikke trots op de prijs. Hij beschouwt de prijs als waardering voor 7 jaar hard werken vanaf de opening van de school, waarin hij het onderwijs opbouwde. Vanaf groep 4 gaan leerlingen iedere week drie kwartier naar meester Rik op de bovenste verdieping van de school. Daar krijgen ze Wetenschap, Natuur- en Technieklessen. Kuiper: ‘Aan het begin van het schooljaar krijgen alle leerlingen een eigen opdrachtmapje met zo’n twintig opdrachten, die ze zelfstandig of in groepjes kunnen afwerken. Bij elke opdracht hoort een opdrachtbak met daarin de benodigdheden, zoals knutselmateriaal en de opdrachtomschrijving. De laatste 10 minuten van de les bespreek ik met de leerlingen na hoe het is gegaan en reflecteren ze op wat ze geleerd hebben.’

Dan gaat de bel en stromen de groep-4-kinderen het lokaal binnen. De 7-jarige Willemijn en Nina pakken de opdracht Bouw een veilige plek voor Simba. Ze gaan druk aan de slag met stokjes en elastiekjes en bouwen iets wat lijkt op een kooi. Nina: ‘Techniek is leuk, hoef ik tenminste niet te werken’. Willemijn:  ‘Lekker knutselen!  Het is wel lastig, maar ik leer er veel van en zo kan ik later goed bouwen.’ Nina: ‘Als er een vogeltje tegen het raam vliegt. bouw ik vlug een kooi.’ De twee meiden hebben al snel een staketsel staan met gelijkbenige driehoeken, al oogt het geheel niet erg stevig.

Kuiper: ‘Volgend jaar gaan de leerkrachten zelf de lessen geven en krijg ik een coachende rol. Dit heeft twee voordelen: mijn collega’s zijn meer betrokken bij het onderwijs en ik houd tijd over om het onderwijs door te ontwikkelen. Zo kan ik zoeken naar nieuw uitdagend materiaal zoals de 3D-printer waarmee groep 8 komend schooljaar spullen gaat ontwerpen die ze zelf verkopen om de aanschaf van de printer terug te verdienen. Zo leren ze ontwerpen en ondernemen in de praktijk.’

Rik Kuiper verzorgt een van de drie trainingsdagen van de NWT-trainingen van Biologie Plus

Daltonschool Neptunus maakt gebruik van het leerplan en de lessen van Biologie Plus die onderdeel uitmaken van de NWT-lessen.

foto Tycho Malmberg door
Tycho Malmberg