Donorspel voor in de klas

Lesidee groep 5 t/m 8
Donorspel voor in de klas

Anneleine Burgers ontwierp voor haar achtstegroepers een donorspel en gebruikte daarbij het lesmateriaal van de Nederlandse Transplantatie Stichting. Ze is erg betrokken bij het onderwerp. ‘Mijn vriend heeft cystische fibrose. Zijn broer Mike had deze ziekte ook en heeft bijna drie jaar op de wachtlijst gestaan voor nieuwe longen. Op 9 maart 2010 werd zijn lange wachten beloond. Maar helaas heeft Mike de transplantatie niet overleefd.’ Burgers vertelt hoe ze via haar vriend veel contact heeft met mensen die ook ziek zijn. ‘Ik heb er dus veel mee te maken. Transplantatie kan goed gaan, maar ook fout. Door het grote tekort aan donoren en veel te lange wachtlijsten overlijden veel mensen. Dat was voor mij een eyeopener. Ik vind het erg belangrijk om donatie op basisscholen bespreekbaar te maken. Kinderen mogen namelijk op hun 12e al beslissen of ze orgaandonor willen worden.’

DonorDenkers
Speciaal voor basisschoolleerlingen ontwikkelde de Nederlandse Transplantatie Stichting een krant over orgaandonatie en -transplantatie. Deze Donorkrant maakt deel uit van de digitale lesmodule DonorDenkers. Omdat Burgers maar weinig lestijd had op haar stageschool, besloot ze de lesinformatie van DonorDenkers te gebruiken bij het ontwerpen van haar eigen donorspel. Haar vorige opleiding als grafisch vormgeefster kwam daarbij goed van pas. Ze maakte een mooi vormgegeven lesboekje over hart en longen en ontwierp daarnaast een ganzenbord-achtig spel. ‘Het spel was alleen nog niet af, dus daar had ik de hulp van de leerlingen voor nodig. Drie groepen leerlingen kregen 25 kaartjes met vragen erop, waarbij ze de juiste antwoorden moesten zoeken. Deze informatie haalden de leerlingen uit de Donorkrant en van www.donordenkers.nl. Aan het eind van de les was het spel klaar om gespeeld te worden.’

Confrontatie
‘Ik begon mijn les heel confronterend. Ik liet de leerlingen een filmpje zien van een vriendin die ernstig ziek was. Ze vertelde wat ze wel en niet meer kon. Helaas is ze overleden. Dat kwam voor sommige leerlingen best hard binnen.’ De reacties van de leerlingen op haar les waren volgens Burgers heel wisselend. Sommigen vonden het direct erg interessant, anderen wilden liever snel verder met de orde van de dag. Toch heeft ze in een korte tijd – slechts één schooldag –  een hoop bereikt. Burgers: ‘Hoewel sommige leerlingen het onderwerp een beetje eng vinden, hebben veel leerlingen gezegd dat ze graag donor zouden willen worden. Vaak zijn hun ouders donor en hebben ze er thuis over gesproken. Na het spelen van het spel vinden veel leerlingen dat als je dood bent, je toch niets meer aan je organen hebt. Je kunt ze beter doneren!’

Omdat Burgers het belangrijk vindt kinderen voor te lichten over donatie en transplantatie, kunnen basisschooldocenten het spel en de handleiding downloaden en met leerlingen spelen. Het spel is geschikt voor leerlingen van groep 7 of 8.

Door Janneke Razenberg