Bosboeken voor de herfst

Bosboeken voor de herfst

Beer of geen beer (we gaan het zien)

‘Wat ben ik ook weer? Zei de beer op een keer. Hij wist het niet meer.’ In vrolijke rijmvorm vertelt Beer of geen beer het verhaal van Beer die wakker is geworden midden in zijn winterslaap en niet meer weet wie hij is. ‘De arme stakker werd hartje winter al wakker.’ Zijn zoektocht voert hem langs allerlei dieren, en gaandeweg komt hij steeds meer over zichzelf te weten. Dat hij geen vogel is, omdat hij niet kan vliegen bijvoorbeeld. En ook geen eekhoorn omdat hij niet op een dun takje kan balanceren zonder hoogtevrees. Een prentenboek met een prettig leesritme, grappige formuleringen en sfeervolle illustraties, waarmee je goed stil kunt staan bij de vraag wat een beer eigenlijk een beer maakt. Of een zoogdier een zoogdier. Fijne aanloop naar de koudere maanden, voor de lagere klassen.

Beer of geen beer (we gaan het zien)
Karl Newson & Annuska Allepuz
Gottmer Uitgeverij
ISBN 9789025769314
Hardcover, 32 pagina’s, 13,99 euro.

Twaalf maanden in het bos

Het boek Twaalf maanden in het bos bevat vrijwel geen tekst, maar vertelt toch een heel verhaal. Elke dubbele pagina beslaat een maand, waarin in het bos vanalles gaande is. In februari bouwen de bevers aan hun burcht, in mei voeren de vogels hun jongen en in oktober kleurt het bos rood en geel. Er zijn zo’n veertig spelers in het bos, zoals de fazant, de uil en de das, die op de eerste pagina elk kort aan bod komen, en die je door de maanden heen kunt volgen. Zo zie je voor je ogen de natuur door de seizoenen heen veranderen. Wie woont waar? En wie krijgt wanneer kleintjes? Een klein beetje verwarrend zijn de maanden die de nacht afbeelden, waardoor bijvoorbeeld de maand juni niet lekker zonnig, maar juist donker is weergegeven. Desalniettemin een prachtig kijk- en zoekboek over het bos voor de hele school.

Twaalf maanden in het bos
Emilia Dziubak
Uitgeverij Gottmer
ISBN 9789025767198
Hardcover, 24 pagina’s, 13,99

Twee vechtende eekhoorntjes

‘De zomer was om, het werd herfst in het woud. Het loof kleurde geel en de lucht voelde koud.’ De eekhoorns maken zich klaar voor de winter, door een warm nest te maken en een voedselvoorraad aan te leggen. ‘Behalve een eekhoorn die Eduard heette. Hij wilde nog niets van een winterslaap weten.’ Om de laatste denappel ontstaat een ware strijd tussen eekhoorn Eduard en zijn neef Reinier.  Een spannend avontuur volgt, waarin een verhaal over vriendschap en samen delen zich ontvouwt, maar ook een verhaal over de natuur. Een prachtig geïllustreerd boek, met een flitsend verhaal en knap gevonden rijmvorm, dat de jongste klassen helemaal in herfstsfeer brengt.

Twee vechtende eekhoorntjes
Rachel Bright & Jim Field
Uitgeverij Gottmer
ISBN 9789025767341
Hardcover, 32 pagina’s, 13,99 euro

Het verborgen leven van bomen

Het verborgen leven van bomen geeft een kijkje in het leven in het bos. In dat van dieren, maar vooral in het leven van bomen, want die doen meer dan je denkt! Ontdek hoe ze vijanden verjagen, waarom ze hun bladeren laten vallen en of ze met elkaar kunnen praten. Een uitvoerig boek, met foto’s en enkele illustraties, maar vooral veel tekst. Het boek is serieuzer dan de schattige cover doet vermoeden en heeft iets weg van een encyclopedie, met af en toe ook een tikje moeilijke woorden. Het boek is dan ook bedoeld voor de bovenbouw, en de bosproefjes, bosweetjes en quizjes tussendoor brengen voldoende luchtigheid in dit inhoudelijke bosboek van boswachter Peter Wohlleben.

Het verborgen leven van bomen – voor kinderen
Peter Wohlleben
Uitgeverij Ploegsma