Stadsnatuur op de stoep

Stadsnatuur op de stoep

Bij het woord ‘natuur’ denken maar weinig mensen aan de stad. Onterecht, want ook in de stad kom je allerlei dieren en planten tegen! Stadsnatuur op de Stoep neemt kinderen mee in de wondere wereld van de stoepplantjes. De jonge onderzoekers komen op een leuke manier precies te weten waar ze stoepplantjes kunnen vinden en welke soorten er allemaal te zien zijn.

Voordat het avontuur kan beginnen, moeten er natuurlijk voorbereidingen getroffen worden. Ga je op zoek naar stoepplantjes? Vergeet dan vooral niet om een loep en een opschrijfboekje mee te nemen. Elk seizoen kom je stoepplantjes tegen, zelfs in de winter. Denk maar aan het madeliefje en de vroegeling. Naast handige informatie over de plantjes, bevat dit boek ook #DOEN en KIJK opdrachten.

#DOEN opdrachten sporen kinderen aan om zelf op onderzoek uit te gaan. Bijvoorbeeld door verschillende stoepplantjes die net uit het zaadje zijn, na te tekenen of te fotograferen en later nog eens terug te komen om te zien hoe ze veranderd zijn. KIJK opdrachten bevatten feitjes over allerlei stoepplantjes en dagen uit om deze beter te bekijken. Wie durft er brandnetels met de loep te bestuderen? Zo zie je de brandharen zitten die net als kleine injectienaalden door je huid heen kunnen prikken.

Stadsnatuur op de Stoep is op een fijne en toegankelijke manier geschreven en daardoor een ideaal boek voor nieuwsgierige kinderen. Wist jij dat de zaden van de grote weegbree soms onder je schoenen blijven plakken en zo verspreid worden? De oorspronkelijke bewoners van Amerika noemden deze plant daarom ‘de voetstap van de blanke’: waar de westerlingen verschenen, volgde de grote weegbree.

Naast stoepplantjesweetjes kom je in dit boek ook informatie tegen over mossen en korstmossen, tropische planten zoals de mierenplant, groenten, en stoepbeestjes zoals de gewone pad en aardhommel. Extra leuk is de gratis Stadsnatuur spellenmap die bij dit boek zit. Hierin zitten zes kaarten met elk hun eigen onderwerp. Achterop deze kaarten staan verschillende spelletjes waarmee kinderen al spelende verschillende (stoep)plantjes leren herkennen.

Stadsnatuur op de Stoep

Auteur: Hortus botanicus Leiden