Maak een oorwormenpot

Maak een oorwormenpot

Oorwormen zien er dan wel griezelig uit met hun schaarvormige achtereind, maar kunnen heel nuttig zijn in de tuin. Bij een plaag van bijvoorbeeld bladluis wordt de oorworm gebruikt als een natuurlijk bestrijdingsmiddel.

Om de oorworm te helpen de bladluis in de (school)tuin te verminderen, maken de leerlingen een oorwormenpot. Wikkel het ijzerdraad om de stok heen of buig het in de vorm van een spiraal. Het uiteinde van het ijzerdraad steek je door de openingen aan de onderkant van de terracotta bloempot. De spiraal van ijzerdraad zit nu in de pot en hiertussen kan het hooi goed vastgemaakt worden. Zorg dat het hooi niet te ver uit de pot steekt. Dit kan namelijk gaan schimmelen als het nat is geworden.

Als de oorwormenpot klaar is zoek je een goede plek in de tuin. Oorwormen kunnen niet vliegen en moeten dus via de stam de pot in kunnen kruipen. Plaats de pot op een plek waar veel bladluis is of bij planten die je wil beschermen tegen een plaag.

Met het stuk ijzerdraad dat uit de pot steekt hang je de pot tegen de stam van een boom of struik aan. Let hierbij op dat je de tak niet afknelt. De beste plek voor een oorwormenpot is aan de noordkant, zodat de pot overdag in de schaduw hangt.

Tip: laat leerlingen de pot versieren, zodat deze als accessoire de tuin versiert.

Materialen:

-          Terracotta bloempot

-          IJzerdraad of touw

-          Hooi of stro

-          Stok

-          Tang

Groep 5-6 | 1 uur

Idee van eigenwijsblij.nl

Doel: leerlingen leren dat insecten nuttig kunnen zijn, leerlingen leren zelfstandig werken.

foto Maaike van den Hil door
Maaike van den Hil