Wonderschone takken worden kerstboom

Wonderschone takken worden kerstboom

Een kerstboom versieren met de hele klas tegelijk is lastig. Geef alle creativiteit dit jaar de ruimte en laat leerlingen een eigen kerstboom maken van takken uit het bos. Deze kunnen ze in kleine groepjes maken en naar hartenlust versieren.

Voor deze houtje-touwtje-kerstboom zijn als basis takken nodig en een flink stuk dun touw dat je goed kan knopen. Haal zelf de takken uit het bos, of laat je leerlingen takken meenemen naar school. Leg de takken eerst van groot naar klein, zodat ze samen een driehoek vormen. Knip eventueel met een snoeischaar de takken op de juiste lengte om dit voor elkaar te krijgen.

Daarna is het tijd om met het touw aan de slag te gaan. Zorg dat de takken allemaal op ongeveer dezelfde afstand van elkaar blijven liggen. Denk eraan om een lus aan de bovenkant te maken, zodat de boom straks makkelijk op te hangen is. Het knopen kan lastig zijn, laat de leerlingen zelf ontdekken en onderzoeken welke knopen goed werken en welke minder goed werken. Na een tijdje stoeien komt er een wonderschoon resultaat: een zelfgemaakte kerstboom.

Natuurlijk kun je deze boom ook versieren. Bijvoorbeeld met watten als sneeuw, kerstballen, slingers en kerstverlichting; het past er allemaal in. Met versieren kun je ook creatief zijn met gerecyclede materialen, bijvoorbeeld door oude lampen te gebruiken als kerstballen. Of versier de kerstboom met natuurlijke materialen, zoals bladeren, kastanjes en mos. Op mooie winterdagen kun je dit natuurlijke materiaal van tevoren buiten gaan verzamelen. Vergeet dan natuurlijk ook niet te zoeken naar mooie takken voor de boom.

Groep 5-8 | Materiaal: takken, snoeischaar, touw, kerstversiering en/of versiering uit het bos zoals bladeren, kastanjes en mos.

Ga je voor de winterse wandeling om takken en versiersels uit het bos te halen? Combineer het dan direct met een natuurles, zoals een winterse bloemenjacht en het leren herkennen van naald en loofbomen.

foto Martine Kalisvaart door
Martine Kalisvaart