Bibberbotjes

Bibberbotjes

Creatief met techniek. Deze grappige bibberbotjes zijn kleine robotjes die eruit kunnen zien als een rups, een schorpioen, een spin of een gekke vis. De leerlingen gaan bij deze opdracht zelf aan de slag om hun eigen bibberbotje te ontwerpen en te testen. De bibberbotjes maken ze van elektriciteitsdraad, kroonstenen en tie-raps. Doordat elk bibberbotje anders ontworpen wordt, zullen ze ook allemaal anders bewegen.

De bibberbotjes kunnen alleen bewegen wanneer de stroomkring gesloten is. Dit doen de leerlingen door de batterijhouder op de juist manier aan te sluiten op de motor (zie werkblad). Door vervolgens de batterij in de batterijhouder te plaatsen kunnen de leerlingen testen of hun stroomkring gesloten is, in dat geval zal hun bibberbotje gaan bewegen.

De basis van het bibberbotje is af, maar met alleen elektriciteitsdraad, kroonstenen en tie-raps zien de ze er nog wat saai uit. Laat daarom de leerlingen hun eigen beestjes opleuken door ze bijvoorbeeld pootjes, klauwen, vinnen of vleugels te geven. Elke toevoeging zorgt ervoor dat het bibberbotje op een andere manier zal gaan bibberen. Hoe het beestje beweegt, vooruit, opzij of in rondjes, kunnen de leerlingen van tevoren niet weten en zullen ze gewoonweg moeten uitproberen. Als ze niet tevreden zijn met de beweging kunnen ze bijvoorbeeld de lengte van de pootjes of de staart langer of korter maken. Alles kan en alles mag, laat de leerlingen net zo lang experimenteren tot ze tevreden zijn met het resultaat.

Nodig
te koop via Slimme-Handen.nl:

Gereedschap:
-       Combinatietang
-       Klein schroevendraaiertje
-       Striptang
-       Evt. een scherp mes om kroonstenen af te snijden

Materiaal:
-       Tie-raps (“kabelbinders”) in verschillende maten en kleuren
-       Strip van 12 kroonstenen. Een strip van 6 kan ook, maar dan hebben leerlingen wat minder mogelijkheden om hun beestje vorm te geven.
-       Motortje
-       Batterijhouder voor een AA batterij
-       AA batterij
-       Dubbelzijdig foam-tape
-       Materiaal om de bibberbotjes te versieren: Wiebel-oogjes, chenille-draad, gekleurde veren, papier, wasknijpers, enz.

Naast het ontwerpen van een bibberbotje zijn er ook extra opdrachten die daaraan verbonden kunnen worden. Deze opdrachten hebben met de beeldende vorming te maken. Laat de leerlingen bijvoorbeeld verschillende gemoedstoestanden bedenken die ze tot uitdrukking brengen in het bibberbotje of het bedenken van een omgeving waarin het bibberbotje leeft. Bekijk hier meer opdrachten beeldende vorming.

Voorbeelden van onderzoeksvragen en ontwerpopdrachten voor de leerlingen:
-       Hoe kun je ervoor zorgen dat het motortje minder snel rond draait?
-       Hoe verandert de beweging van je bibberbotje als je hem lange, slappe benen geeft?
-       Bouw een bibberbotje dat zo snel mogelijk recht vooruit draait.

Groep 5-8 | 1-1,5 uur
Doel: De leerling krijgt inzicht in hoe verschillende vormen en maten invloed hebben op de beweging van het bibberbeestje. De leerling leert met elektriciteit werken en hoe een stroomkring gesloten kan worden. Materiaal: zie materialenlijst, werkblad bibberbotjes. Gereedschap: Combinatietang, klein schroevendraaiertje, striptang, evt. een scherp mes om kroonstenen af te snijden.

Meer informatie:
Download hier het werkblad behorend bij de Bibberbotjes.
naar de website met uitleg en materialen.
Bekijk hier twee filmpjes over de bewegingen van de Bibberbotjes.

foto Judith Michielsen door
Judith Michielsen