Bouw een longmodel

Bouw een longmodel

We moeten ademhalen om zuurstof in ons lichaam te krijgen. Zuurstof komt ons lichaam in via de lucht die we inademen via onze neus of mond. Leer de klas hoe de ademhaling werkt en welke delen van je lichaam nodig zijn om zuurstof te krijgen.

Begin de les met een SchoolTv filmpje over de ademhaling. Bespreek de weg van de ingeademde lucht. Via je neus of mond gaat de lucht via je keel en luchtpijp naar je longen. Via de longen komt het zuurstof in je bloed en wordt het door je hart door heel je lichaam vervoerd.

Hierna ga je samen met de klas aan de slag om een long na te maken. Laat de leerlingen de onderkant van een plastic fles afknippen. Span een ballon om de onderkant heen, dit is het middenrif. In een tweede ballon stoppen ze een rietje en maken deze vast met een elastiekje. De tweede ballon gaat nu in de fles, dit is de long. De bovenkant van de fles plakken de leerlingen af met kneedgum. Wanneer de leerlingen nu het middenrif naar beneden trekken, vult de long zich met lucht.

Tijdens de ademhaling gaat het middenrif op en neer. Als het middenrif omlaag gaat, wordt de inhoud van de borstkas groter, de luchtdruk daalt en lucht stroomt de longen binnen. Als het middenrif omhoog gaat, neemt de luchtdruk toe en wordt lucht uit de longen geperst. Voor meer informatie over de longen kan het informatieblad bekeken worden.

Na het maken van het longmodel, beantwoorden de leerlingen de vragen van het opdrachtenblad. Ze kennen nu de weg van de ingeademde lucht in het lichaam, ze weten wat beide ballonnen voorstellen en begrijpen dat we zonder zuurstof niet kunnen leven.

Materiaal:

-          Plastic fles

-          Punaise

-          Twee ballonnen

-          Rietje

-          Elastiekje

-          Kneedgum

Groep 6-8 | 1 uur

Doel: leerlingen leren dat zuurstof nodig is om te leven. Leerlingen weten hoe zuurstof je lichaam binnenkomt en hoe je longen werken.

foto Maaike van den Hil door
Maaike van den Hil