Bouw je eigen stofzuiger

Bouw je eigen stofzuiger

Je leerlingen zelf de klas laten opruimen. Dat is natuurlijk ideaal met een zelfgemaakte stofzuiger. Laat leerlingen alle stappen van de ontwerpcyclus doorlopen. Het onderwerp verkennen, een ontwerp maken en dit uitvoeren, het resultaat testen en eventueel verbeteren.

Begin de les met dit filmpje over wat voor onderdelen een stofzuiger heeft. Bespreek de begrippen elektriciteit, stroomkringen en propellers. Weet je zelf niet meer precies hoe dit zit? In de handleiding is handige achtergrondinformatie te vinden.

Na het verkennen is het tijd voor het ontwerpen. Bespreek de materialen die gebruikt worden en laat de leerlingen in tweetallen bedenken hoe hun stofzuiger er uit gaat zien. Enkele punten waar de stofzuiger aan moet voldoen: een behuizing, een achterkant met luchtgaten, de batterij aan de buitenkant en een propeller met gekromde bladen. Voldoet het ontwerp aan al deze punten, dan kunnen de leerlingen aan de slag.

Test de stofzuiger voordat de batterij en motor aan de behuizing zijn vastgemaakt. Is de stofzuiger snippers aan het wegblazen in plaats van opzuigen? Draai dan de polen van de batterij om.

Na het testen evalueren de leerlingen wat er goed of fout ging en brengen ze verbeteringen aan.

Als afsluiting van de les wordt de ontwerpcyclus herhaald.

Als uitbreiding van de les gebruik je werkblad 5. Spreek van tevoren een budget af en laat de leerlingen de totale kosten berekenen. Deze les is een voorbeeldles uit de Maakkunde methode van Science Center Nemo.

Tip:
Maak zelf eerst een stofzuiger, zodat je weet waar leerlingen tegenaan lopen.
Een voorbeeld is hier te vinden.

Materiaal voor 30 leerlingen:

-          15 elektromotortjes
-          15 batterijen 4,5 volt
-          Stroomdraad (10 m)
-          20 plastic flessen
-          15 vellen karton en papier (zowel dikker en dunner)
-          Ongeveer 60 ijslollystokjes en/of satéprikkers
-          1 doosje splitpennen
-          1 doosje paperclips
-          30 brede elastieken
-          Papierrestjes uit een perforator, of confetti
-          8 rollen schilderstape
-          15 scharen
-          1 zaag
-          3 zijkniptangen
-          3 striptangen
-          3 prikpennen
-          30 rietjes, breed
-          30 ballonnen
Tip: Op de website van Opitec kun je de meeste benodigdheden bestellen.

Groep 5-8 | 1,5 uur

Doel: Leerlingen leren de ontwerpcyclus kennen, leerlingen leren de concepten stroomkring en elektriciteit.

foto Maaike van den Hil door
Maaike van den Hil