Filter je eigen water

Filter je eigen water

In Nederland gebruiken we per persoon wel 120 liter water per dag. Mensen zijn niet alleen afhankelijk van water om te drinken. We douchen, wassen onze kleren, gebruiken de vaatwasser en spoelen de wc door. Maar waar komt al dat schone water vandaan? En was dit water eerst vies?

Je legt aan de klas uit dat oppervlaktewater wordt gezuiverd door filters om schoon drinkwater te krijgen. In Nederland gebruiken we de duinen als eerste natuurlijke filter. Waterzuiveringsbedrijven pompen het water na deze eerste filtering onder de duinen vandaan. Daarna zijn nog maar een paar zuiveringsstappen nodig voordat het water bij ons uit de kraan komt.

Kijk samen met de klas naar het filmpje van Willem Wever en laat de klas hierna zelf een filter maken. Leerlingen knippen eerst de fles ruim boven de bodem open en stoppen de hals van de fles in de bodem. Daarna vullen ze de fles met watten, zand en grind. Het filter is klaar en kan getest worden. Laat de leerlingen vuil water in de fles gieten. Nu is het wachten tot uit de onderkant van hun zelfgemaakte filters schoon water druppelt. Om water te zuiveren van schadelijke opgeloste stoffen en bacteriën is een speciale stap nodig. Het water dat uit de zelfgemaakte filter komt, kan dus niet gedronken worden.

Door middel van twee gradaties vies water kun je de leerlingen laten zien dat het minder moeite kost om schoner water te filteren dan heel vies water. Maak leerlingen bewust van het feit dat ze hier zelf ook iets aan kunnen doen. Een schoner milieu zorgt voor schoner water dat nog gefilterd moet worden.

Materialen:

-          Plastic fles

-          Schaar

-          Watten

-          (Schelpen)zand

-          Fijn grind

-          Vies water

Groep 3-4 | 1 uur

Doel: leerlingen weten dat mensen afhankelijk zijn van water, leerlingen weten dat oppervlaktewater wordt gezuiverd met filters om drinkwater te krijgen.

Foto: www.fizzicseducation.com.au

foto Maaike van den Hil door