Maak van je hamster een fossiel

Wist jij dat er wel zeven verschillende manieren zijn om ketchup uit een fles te krijgen?

In het boek Maak van je hamster een fossiel van Mick O’Hare worden deze en vele andere verrassende experimenten uitgelegd. Jij als doe-het-zelfwetenschapper of leraar in een klas kan met dit boek aan de slag met een berg vermakelijke experimenten, zoals hoe zorg je dat je appel niet bruin wordt en moet een banaan in de koelkast worden bewaard.

Het boek is een verzameling van vragen en experimenten van lezers en schrijvers van New Scientist. Het is verdeeld in de verschillende ruimtes van een huis, zoals de keuken waar je zelf plastic kunt maken van melk en azijn. Dit zijn niet de plekken waar je de proef moet uitvoeren, maar waar je de benodigdheden kunt vinden. Elk experiment beantwoordt een wetenschappelijk raadsel aan de hand van de benodigdheden, de te volgen stappen, waarnemingen en de wetenschappelijke verklaring. De uitleg is gemakkelijk te begrijpen door de eenvoudige en beknopte schrijfstijl. Mocht de tekst toch niet helemaal helder zijn, verduidelijken de illustraties de stappen.

Dat O’Hare ook gevoel voor humor heeft is bij de beschrijving van meerdere experimenten te merken. Zo schrijft hij bij het experiment ‘Spookbeelden’ het volgende: ‘Dit experiment is ideaal voor kinderen, maar als je liever niet hebt dat ze vieze woorden op de spiegel schrijven die terugkomen als oudtante Geertruida een bad neemt, daag ze dan uit tot een spelletje boter-kaas-en-eieren.’

De titel van het boek is een beetje misleidend. Hoewel er tips worden gegeven over fossiliseren en hoe je dit eventueel zou kunnen aanpakken, zijn deze moeilijk uit te voeren. Mocht je toch een geschikte plek vinden en net op dat moment een natuurlijk overleden hamster, dan is het nog tienduizenden jaren wachten tot je hamster een fossiel is.

De proefjes zijn een originele opening van een les en gemakkelijk in de klas uit te voeren. De rest van de les kun je het biologische, natuurkundige of scheikundige verschijnsel verder uitleggen. In Maak van je hamster een fossiel staan veel experimenten met alcohol; zorg dus voor genoeg begeleiding in de klas. Enkele verbazingwekkende experimenten zijn het verbuigen van water, het meten van de lichtsnelheid met chocolade en het groen maken van een ei met rode kool.

Maak leerlingen enthousiast met dit originele, leerzame en voor iedereen toegankelijke boek. Ga aan de slag met experimenteren en zélf observeren, want dat is wat écht leuk is aan wetenschap volgens O'Hare.

En ketchup uit de fles krijgen? O’Hare schrijft daar het volgende over: ‘Het ergste wat je kunt doen, is op de bodem van de fles meppen om de ketchup in beweging te krijgen.’ Wat je wel moet doen: je arm als centrifuge gebruiken, hard schudden of een eetstokje in de fles steken.

Mick O’Hare

Uitgeverij Lias B.V.