beLEEF

Gepubliceerd op: maandag 13 augustus 2012

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Of niet?

Onderzoek mee beLEEF

‘Niet springen! Alleen rustig lopen.’ Zo beval een moeder haar dochter met regenlaarzen aan om door een plas heen te gaan. Het meisje liep tergend langzaam door het water heen. Wat denk jij dat ze het liefst had gedaan? Spanning, sensatie, ontdekken en... beleven natuurlijk! Dat is waar het om draait bij het verkennen van de prachtige wereld waarin wij leven. Zelfs als we groot zijn willen we meer en meer beleven. Spannender, sensationeler. Avontuurlijkere vakanties, snellere auto’s en extremere kleding. Of sensationelere gadgets, zoals de nieuwste smartphone, tablet of gezondheidsscanner. Zelfs de manier waarop we ons kopje koffie drinken is een beleving, gezet door je eigen barista of een fancy apparaat. Liefst in een stijlvol ontworpen mok die niet te warm maar ook niet te koud is voor je handen. Koffiebeleving heet dat ook wel.

Welke belevenissen zal de toekomst ons brengen? Eten we straks alleen nog maar zeewier met kwal? Gaan we maar twee dagen per week werken, omdat robots de meeste taken van ons overnemen? Kunnen we dieren uit het verleden terughalen? En hoe krijgen we dit voor elkaar?

Ik geloof dat spanning, sensatie, ontdekken en beleven aan de basis liggen van onderzoekend en ontwerpend leren. En dat dit van levensbelang is om de uitdagingen van de toekomst met open vizier tegemoet te treden. Met daarbij de juiste begeleiding door ouders, leerkrachten, mensen. Begeleiding door bijvoorbeeld het stellen van vragen. Open vragen. Of soms bewust gekozen gesloten vragen. Begeleiding door soms zelf het antwoord niet te weten. Of niet direct te geven. Want de generatie van de toekomst zal antwoorden gaan geven op vragen waarvan we nu nog niet weten dat ze bestaan.

Tot hoever ga je? Wanneer raken spanning, sensatie, ontdekken en beleven ineens ethische grenzen? In films als Jurassic World, Fantastic Four of Inception worden grenzen opgezocht. En overschreden. Een monsterlijke dino ontworpen in het lab, tijdreizen of rommelen met je geheugen via je dromen. Is dat waar we onze toekomstige generatie voor opleiden?

Hoe ga jij om met spanning, sensatie, ontdekken en beleven in jouw klas? Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Of niet? Mag er van jou gestampt worden in plassen? Deel jouw mening, ervaringen en tips op mijn blog via kariannehol.wordpress.com of hol@nibi.nl.

Sensationele groet,
Karianne

PS: Deel dit artikel met jouw Facebookvrienden en -fans, LinkedIncontacten, Twittervolgers en Pinners via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk hiervan profiteren.

foto: pixabay 

foto Karianne Djoyoadhiningrat-Hol door
Karianne Djoyoadhiningrat-Hol