Groot project? Kleine stappen!

Gepubliceerd op: zaterdag 31 maart 2012

Neem kleine stappen in plaats van grote van plan te zijn! Dat is het motto om natuur, wetenschap en techniek te implementeren in een school. Maar zo werkt het eigenlijk altijd, toch?

Onderzoek mee Groot project? Kleine stappen!

Stuiter jij wel eens in het rond van enthousiasme? En barst je van de ideeën die je het liefst meteen hier en nu wilt realiseren? En loopt je planning dan ook wel eens in de soep? Ik loop daar bijna dagelijks tegenaan, zoals nu ook met mijn idee om een boek over natuur, wetenschap en techniek te schrijven voor het basisonderwijs. En dat terwijl ik leerkrachten altijd uitgebreid vertel hoe belangrijk het is om kleine stappen te nemen in plaats van grote van plan te zijn. Iedere training weer.

Basisscholen die structureel aan de slag willen met natuur, wetenschap en techniek (NWT) help en train ik vanuit Biologie Plus om dit te realiseren. Een groot project voor een school. Vaak duurt het twee tot drie jaar om een leerplan NWT te maken gekoppeld aan de juiste 231 leerdoelen werkend vanuit betekenisvolle contexten. En dan heb je er sowieso een kartrekker per bouw op zitten…

Nu heb ik dus ook voor mezelf een groots project bedacht: Ik wil een boek schrijven over natuur, wetenschap en techniek voor het basisonderwijs. En ineens las ik in een artikel over dromen waarmaken over het zetten van kleine stappen. Ik besefte dat ik mijn project boek schrijven ook in kleine stappen moet opdelen! En ieder stapje nauwgezet moet inplannen én nagaan of ik de mini-stapjes naar wens heb gezet. Werk aan de winkel dus.

Mijn eerste mini-stapje heb ik inmiddels bedacht én gezet. Ik heb een intekenlijst gemaakt voor mensen die met me mee willen denken en doen. Want een boek schrijven doe je voor een publiek, toch? Dat betekent dat ik leerkrachten, directeuren en andere mensen werkzaam in het basisonderwijs nodig heb om het te realiseren. Daarom een oproep aan jullie: Doe je mee met mijn mini-stappen-traject? Je kunt hier meehelpen!

foto Karianne Djoyoadhiningrat-Hol door
Karianne Djoyoadhiningrat-Hol