Twintig tips voor onderzoekend leren

Natuurnieuws
Twintig tips voor onderzoekend leren

Ga direct naar de blogsite om de reacties te geven en te lezen!
Lees ook 7 tips voor ontwerpend leren.

Kinderen klaarstomen voor de toekomst, dat is wat je als leerkracht doet. Maar hoe de toekomst eruit zal zien en tegen welke uitdagingen de nieuwe generatie zal aanlopen, dat kunnen we niet met zekerheid zeggen. Hoe bereid je je leerlingen goed voor op de wereld die zij van ons zullen erven?

Ik geloof dat een onderzoekende houding bijdraagt aan het goed omspringen met uitdagingen, ook die van de toekomst. Want wie problemen onderzoekt en naar mogelijke antwoorden durft te zoeken, komt verder.

In het basisonderwijs spreek je van onderzoekend leren. Daarbij mogen leerlingen wanneer ze iets tegenkomen in hun leven er vragen over stellen en… hun vragen onderzoeken als een wetenschapper. Bij Biologie Plus heet dit het Knappe Koppen Stappenplan.

Onderzoekend leren begint bij het koesteren en stimuleren van de nieuwsgierigheid die van nature in ieder kind aanwezig is. Maar, hoe doe je dat eigenlijk als leerkracht van groep 1 tot en met 8?
De scholen, mensen en leerkrachten waarmee ik werk doen dat op allerlei verschillende manieren. En om je een eindje op weg te helpen, volgen hier hun tips:

1.    Geef verwondering een duidelijke plek in lokaal/school. Door de welbekende thematafels, of maak een rariteitenkabinet.

2.    Schep ruimte om vragen te onderzoeken. Maak bijvoorbeeld een plekje waar je post-its op kunt hangen met vragen uit de klas (en bedenk samen wie ze wanneer gaat onderzoeken).

3.    Leer je klas vragen stellen (vragenmachientje, waarom-vragen leren ombuigen tot hoe-/wat- vragen, stuur de kindervragen in).

4.    Durf geen antwoord te geven, blijf zelf nieuwsgierig (doe mee!).

5.    Laat je leerlingen bijzondere objecten en materialen meenemen (van thuis, vakantie, musea etc.).

6.    Wees niet bang voor een beetje chaos in de klas: laat kinderen een tijdje rommelen met nieuwe/onbekende voorwerpen voordat ze de onderzoekscyclus verder ingaan.

7.    Betrek ouders bij het proces (Waar is hun kind nieuwsgierig naar? Welke materialen/expertise kan je de klas in halen?).

8.    Doe het proefje of de concept cartoon van de week.

9.    Vang de aspirant wetenschappers op, wanneer resultaten tegenvallen.
Wetenschap is een kwestie van vallen en opstaan (YouTube).

10.    Haal met enige regelmaat een groots en meeslepend experiment in huis. Zoals Diederik Jekel dat op de afgelopen NWT-conferentie deed met de bowlingbal of de emmer zand. Durf te overdrijven en het theatraal te maken.

Huh? Het zouden er toch twintig zijn? Met jouw hulp is het rijtje zo gevuld: Hoe behoud jij de nieuwsgierige houding van jouw leerlingen in de klas? Hoe geef jij onderzoekend leren een vaste plek in jouw school? Schrijf jouw tips in de comment-box op de blogsite van Karianne.

Dankjewel!
Karianne

Lees ook 7 tips voor ontwerpend leren.

PS. Deel dit artikel met jouw Facebook vrienden en -fans, LinkedIn contacten, Twittervolgers via de share knoppen hieronder, zodat ook de mensen in jouw netwerk hiervan profiteren.

Deze blog is tot stand gekomen in samenwerking met Merel Sprong, OnderwijsmetStijl.

Foto: Tetsumo

foto Karianne Djoyoadhiningrat-Hol door