Doe de Donorkrant

Doe de Donorkrant

Vanaf je twaalfde mag je in het Donorregister laten opnemen of je donor wilt worden of niet. Dat betekent dat leerlingen in groep 8 al mogen kiezen. De Donorkrant van de Nederlandse Transplantatie Stichting helpt kinderen bij al hun vragen over dit onderwerp. Dit jaar vroegen al 5500 kinderen hem aan. Deze week verschijnt een nieuwe editie.

Deze tweede editie staat vol met levensechte verhalen, anekdotes, informatie over organen en weefsels en een organenpuzzel. Zo leven leerlingen mee met het verhaal van Wiebe, die toen hij 5 was een lever kreeg van een leeftijdsgenootje. Ferry van Goede Tijden, Slechte Tijden vertelt wat hij wel en niet wil afstaan. En een handig schema laat precies zien hoe een donororgaan van de donor bij de ontvanger terechtkomt. Met een puzzel leren leerlingen de vorm en functies van organen kennen.

Wie de krant goed bekijk, ziet dat er sterretjes bij sommige woorden in de artikelen staan. Dit zijn lastige woorden als orgaan, donorweefsel, intensive care of bloedgroep. Deze woorden worden onderin de krant kort en bondig uitgelegd. De krant verwijst daarnaast naar de website DonorDenkers met digitaal lesmateriaal voor groep 7 en 8 over orgaandonatie en transplantatie.

Opvallend is het interview met een aantal kinderen uit groep 8, waarin de discussie over donorschap plaatsvindt. Het is voor de ene leerling helemaal niet vanzelfsprekend om zich als donor te registreren, terwijl een andere leerling dit direct na zijn twaalfde verjaardag al doet. Deze discussie geeft een goed beeld van afwegingen van kinderen, zoals de invloed van geloof of de vraag of je naderhand nog wel begraven kunt worden. De Donorkrant geeft zo een inkijkje in de belevingswereld van kinderen, en dat is ontzettend handig als je zelf aan de slag wilt gaan met orgaandonatie en weefseltransplantatie met de klas.

Wil je ook de Donorkrant in de klas? Of houdt een leerling een spreekbeurt over dit onderwerp? Bestel dan gratis de Donorkrant  of bekijk de Donorkrant online.

De Donorkrant is een uitgave van de Nederlandse Transplantatie Stichting.
Foto: de Nederlandse Transplantatie Stichting

foto Karianne Djoyoadhiningrat-Hol door