Zaaien en Oogsten

Zaaien en Oogsten

Een eigen moestuin hebben, simpel onderhouden en ook nog eens een geslaagde oogst. Dit kan met de makkelijke moestuin. Grafisch vormgever en ondernemer Jelle Medema deelt zijn ervaringen over deze moestuin in het boek De makkelijke moestuin.

Vijf ingrediënten
‘Onkruid wieden, spitten en aangevreten kroppen sla. Ik word al moe als ik eraan denk’. Met deze woorden introduceert Medema zich in het boek. Zijn moestuin daarentegen is compleet anders. In het eerste deel van het boek legt Medema uit dat plantjes zon, lucht, water, voedsel en ruimte nodig hebben. Vervolgens bespreekt Medema dat de juiste bak, mix en methode ervoor zorgen dat de planten al deze ingrediënten krijgen.

Bak, mix en methode
Medema legt uit dat de makkelijke moestuinbakken groot genoeg zijn voor de plantjes, maar klein genoeg zijn om overal bij te kunnen. De mix bevat vermiculiet, compost en turfmolm welke ervoor zorgen dat de plantjes de juiste hoeveelheid voedsel en water krijgen. Medema verteld niet alleen wat je nodig hebt voor de juiste moestuin, maar ook waarom je bepaalde materialen nodig hebt. Daarnaast deelt Medema zijn methode van zaaien, verzorgen en oogsten van de groentes met de makkelijke moestuin zaai kalender. Hierin is te vinden welke groente je wanneer en hoe zaait, oogst en op welke plaats in de bak dit het beste kan. De lage groentes zoals sla vooraan en de hoge groentes zoals tomaten achteraan. Hierdoor krijgen alle plantjes genoeg zon.

Zelf de bak maken
In het tweede gedeelte van het boek laat Medema zien hoe en waarmee je zelf een makkelijke moestuin maakt. Zo maak je van hout een bak van 120 bij 120 centimeter en 20 centimeter diep. Om rasters voor de moestuin te maken,waardoor de tuin overzichtelijk en gemakkelijk wordt, heb je wat plastic stroken nodig. Daarnaast maak je de bak af met een klimrek van aluminium buizen voor de groentes die omhoog klimmen.

Aan de slag
Als je de eerste twee delen van het boek gelezen hebt kun je aan de slag gaan met de makkelijke moestuin. Ter inspiratie vertelt Medema de rest van het boek wat je met de makkelijke moestuin kan doen, uitdaging voor gevorderden en tips voor als het niet lukt. Zo lees je in het boek dat kinderen hartstikke leuk en leerzaam een moestuin kunnen onderhouden en dat zelfs scholen hele projecten hebben met de moestuin van Medema

Kijk voor meer informatie, uitleg en tips over de makkelijke moestuin eens op de website van Jelle Medema of lees hier het blog van Karianne Djoyoadhiningrat-Hol. Bouw ook samen met de klas een makkelijke moestuinbak

De makkelijke moestuin
Jelle Medema
Natuurlijk  Zien uitgeverij