Energie in De Magneet

De klas uit
Energie in De Magneet

Kleurige lampen, grote projectieschermen en tien grote doe-stations staan klaar in een grote witte zaal van sciencecentrum De Magneet in Groningen. Vandaag gaat groep 7/8 van Groningse basisschool aan de slag met het thema energie. Als de leerlingen hun fiets hebben weggezet, drommen ze de zaal binnen waar twee begeleiders van De Magneet al op ze wachten. Met grappen en een toneelstukje warmen Esther Andringa en Manon den Hertog de klas op voor een dag vol ontdekkingen. 

Gewapend met een eigen labboek en pen gaan de kinderen op onderzoek uit. In de doe-stations ontdekken ze bewegingsenergie, zonne-energie, kernenergie, waterenergie en windenergie. Bij een van de doe-stations zien ze op schermen hoeveel energie springen kost. Ook groeien bloemen op het scherm terwijl de kinderen springen. Hoe meer ze springen, hoe groter de bloemen worden. Er komt te staan hoeveel kilocaloriën ze gebruiken tijdens het springen. Een slimme manier om kinderen al springend iets over energie te leren.  Windenergie testen ze door drie windmolens op verschillende manieren neer te zetten. Ze onderzoeken in welke opstelling ze de meeste energie opwekken. Met de duidelijke uitleg in het labboek slagen de kinderen er in alle proefjes uit te voeren. 

Vooral de nagemaakte kerncentrale vinden de kinderen leuk. De kerncentrale ziet er indrukwekkend uit. Een van de leerlingen vertelt: ‘Ik vond de kerncentrale het leukst. Ik vond het in het begin wel eng om naar binnen te gaan. Je moest witte jassen aan en een bril op.’  De rode wangen, het lachen van oor tot oor en het huppen van het ene been op het andere laten zien hoe enthousiast de leerlingen zijn.  ‘Ik vind het heel leuk. Je mag zelf dingen doen en spelletjes spelen’, aldus een van de leerlingen. 

Opvallend is dat de kinderen soms zo druk zijn met spelen dat ze niet nadenken over wat ze zien. Bij een spel over waterenergie zijn sommige leerlingen drukker bezig met elkaar natspetteren dan met het onderzoeken van waterdruk. Het enthousiasme van de kinderen is begrijpelijk omdat het een dag vol spellen en activiteit is. Ook is het enthousiasme belangrijk om de interesse van kinderen te wekken. Maar door de speelsheid is er soms minder aandacht voor de achterliggende stof. De begeleiders van De Magneet lossen dit goed op. Zij lopen rond en stellen sturende vragen. Door deze vragen denken de kinderen meer na over wat ze zien.  

De Magneet biedt een leerzaam maar tegelijkertijd vol programma aan voor de kinderen. Tijdens het bezoek is soms weinig tijd voor uitleg over de achterliggende stof. Daarom biedt De Magneet een voor- en natraject aan. Hiermee kan een leerkracht in de klas lesgeven over energie. Het voortraject bestaat onder andere uit het maken van een menselijke stroomkring. Hiermee leren leerlingen het begrip energie kennen. Ook leren ze hoe energie wordt verdeeld en wat er gebeurt tijdens kortsluiting. Ook kunnen leerlingen in het voortraject een elastiek-autootje maken van TalentenKracht. Tijdens het natraject maken de kinderen een heteluchtballon. Een bezoekje aan De Magneet kost hiermee zeker tijd, maar levert behoorlijk veel kennis, kunde én lol op.

Groningen
Toegang: Gratis
Meer informatie en aanmelden via de website

Foto: De Magneet

 

foto Bernadette van Heel door
Bernadette van Heel