NEMO Science Museum

De klas uit
NEMO Science Museum

Overal waar je kijkt zijn kinderen bezig alles te ontdekken over de wonderlijke wereld om hen heen. Je ziet zeepbellen groter dan kinderen, een raket die de lucht in schiet en schaduwen die blijven staan terwijl jij wegloopt.

Bij binnenkomst in het NEMO Science Museum wordt de aandacht meteen getrokken door de gigantische opstelling van de gebouwde kettingreactie. In de demonstratie gaat alles over actie-reactie en oorzaak-gevolg. Er worden verschillende soorten energie besproken en al die energie zorgt dat de raket uiteindelijk richting de derde verdieping vliegt.

We tellen af van bijna 7, want zo oud is de kleine bezoeker die de reactie gaat starten, naar 0 en daar gaat de eerste dominosteen. De kleine wetenschapster heeft zojuist potentiële energie omgezet naar bewegingsenergie en een voor een vallen de stenen om en wordt de reactie in gang gezet.

De energie wordt doorgegeven via lucht, water, een pompende fiets, een bal die van boven in het gebouw weer naar beneden komt en na twee loopings en de tonen van het Wilhelmus, vliegt de raket de lucht in. En dat allemaal met dat ene kleine beetje energie en hulp van de bijna 7-jarige bezoekster.

Niet alleen alles over energie is te vinden op de eerste verdieping van NEMO. De tentoonstelling Wonderlijke Wetenschap gaat ook over geluid, licht en statische elektriciteit. Je kunt kleuren mengen om wit licht te krijgen, jezelf omhoog hijsen met of zonder hulp van katrollen en ronddraaien op een stoel terwijl je een ronddraaiend wiel in je handen hebt.

Het NEMO Science Museum is een plek waar kinderen spelenderwijs leren dat, met behulp van de onderzoeksmethode, al vele uitvindingen zijn gedaan. Wetenschap is overal om ons heen en in de tentoonstelling Wonderlijke Wetenschap kun je verschijnselen zelf oproepen en meteen zien hoe ze werken.

Wanneer je met de klas NEMO bezoekt zijn er gratis workshops en demonstraties. Bij de verschillende tentoonstellingen zijn werkbladen en handleidingen te vinden op de site van NEMO. Op de site is bovendien meer lesmateriaal te vinden.

Naast al deze proefjes en testjes voor kinderen is het voor volwassenen een aanrader om langs De Studio van NEMO te gaan. Tot en met oktober is daar de tentoonstelling Voedsel van Morgen. Want waar komt in 2050 je voedsel vandaan? En waar wordt dit gemaakt?

Eten we dan plofinsecten, een hamburger van kweekvlees of eten in poedervorm op basis van je DNA profiel?

Tip: proef aan het eind van de tentoonstelling vooral de insecten, want die zijn niet zo vies als je denkt.

foto Maaike van den Hil door
Maaike van den Hil