Rolfs maakbare wereld en die van ons

Rolfs maakbare wereld en die van ons

De Delftse wetenschapper Rolf Hut wordt ook wel de MacGyver van Nederland genoemd. In zijn boek Rolfs Maakbare Wereld komen we erachter dat ingenieur Rolf lang niet zo handig is als MacGyver, de vindingrijke actieheld uit de gelijknamige tv-serie die eind jaren 80 populair was. Echter door simpelweg aan de slag te gaan, lukt het hem toch alles te maken wat in hem opkomt.  Maak kennis met Rolf zijn uitvindsels, van vakantie-plant-water-geef-ding  tot mentos-cola-huis-beveiliging-ding.

Verwacht echter geen Ikea-handleiding , maar vermakelijke en inspirerende verhalen. Over hoe je lol kan hebben bij het bedenken en maken van dingen, maar ook dat niet alles lukt of handig is. Zo vergeet Rolf een uitknop te maken op zijn verbouwde kinder-speelgoed-eigen-muziek-ding. Resultaat: het omgebouwde fuchsia-roze- speelgoed-ding speelt ook na bedtijd van zijn jonge zoontje nog de metalrock van Rammstein.

Ondanks het technische taalgebruik, zoals de wet van Ohm die langskomt bij uitleg over het solderen van elektrische draden, leest het boek als een trein. Vooral door de droog opgeschreven humoristische schrijfstijl waarmee Rolf zijn gestuntel en herkenbare problemen beschrijft.  Zo krijgt hij van zijn vrouw een testverbod op zijn Home Alone style-anti-inbraak-ding: een Super Soaker omgebouwd tot mentos-cola-huis-beveiliging-ding. ‘Lieve schat, een cola-explosie naast de stoppenkast? En heb je wel eens colavlekken verwijderd?’

Helaas zijn Rolfs knutsels niet altijd goed te volgen en zou  het fijner zijn als hij wel een Ikea-handleiding had geschreven.  Nergens wordt echt duidelijk hoe onderdelen aan elkaar geschroefd moeten worden. Of  welke stappen genomen moeten worden om bijvoorbeeld de knopjes van het kinder-speelgoed-eigen-muziek-ding te programmeren met een Arduino. De gebruikte illustraties in het boek bieden ook geen soelaas en laten vaak alleen het resultaat zien. Dit maakt het boek niet geschikt om kinderen zelf mee aan de slag te laten gaan.

Toch weet Rolfs Maakbare Wereld te inspireren met zijn gekke uitvindingen van huis-, tuin-, en keukenspullen en een paar elektronische snufjes. Bovendien geeft het boek nieuwe mogelijkheden over wat er allemaal mogelijk is met bijvoorbeeld K’nex of Lego. Een voorbeeld hiervan is het koelkast-lopende-band-ding, dat ervoor moet zorgen dat er nooit meer halfverstopte wegschimmelende potjes pesto in de koelkast te vinden zijn.

Veel lezers zullen na het lezen over Rolfs knutsels zelf dingen willen maken. En dat is ook meteen de belangrijkste boodschap van de Delftse wetenschapper: ‘Ga aan de slag dan leer je het vanzelf.’ Niet alleen Rolfs wereld is maakbaar, ook die van jou. Wie wil er nu niet een treintje dat elke ochtend na het piepen van je wekker een kopje koffie komt brengen? Dit maakt het boek een inspiratiebron voor docenten om aan de slag te gaan met ‘maker education’. Gebruik de vrolijke knutsels uit Rolfs Maakbare Wereld om leerlingen aan te zetten tot het bedenken en maken van hun eigen uitvindsels.

Rolfs Maakbare Wereld
Rolf Hut
Xanders Uitgevers BV
ISBN 978 94 0160  4123
Paperback,  167 pagina’s,  Prijs: €19,95 euro

Klaar voor een maakbare wereld in jouw klas, maar dan liever met handleiding? Nodig de Maakschappij uit om je te helpen op school. Of oefen deze zomer (9 juli t/m 7 september) met het maken van jouw uitvindsels op de familiewerkplaats onder begeleiding van het NEMO Science Museum. Klaar om zelf aan de slag te gaan met je klas? Het We.Do2 pakket helpt erbij. Neem ook een kijkje op de site van Maked education of Maker Ed voor ideeën en lesmateriaal. Mochten de verhalen van Rolfs Maakbare wereld je niet gek genoeg zijn, neem dan eens een kijkje bij alle problemen die MacGyver met zijn zakmes heeft opgelost.

foto Marie-Louise Goudeau door
Marie-Louise Goudeau