Sterren in de klas

Sterren in de klas

Al jaren zorgt Karin Heesakkers dat basisscholen gemakkelijker met sterrenkunde aan de slag kunnen. Van workshops tot gastlessen en trainingen: op allerlei manieren vertelt ze leerkrachten over sterren en planeten. Op 18 juni presenteerde ze haar eerste boek: Sterren in de klas. Hierin maakt ze op eenvoudige wijze duidelijk hoe leerlingen kunnen en mogen uitblinken met kennis en kunde op het gebied van sterren en planeten. Leerkrachten kunnen samen met kinderen leren door de juiste vragen te stellen, betoogt Heesakkers. Ook geeft ze praktische doe-ideeën, zoals voor het maken van een maankijkdoos, een miniplanetarium of buitenaardse wezens.

Heesakkers weet vanuit de praktijk welke vragen wel werken en welke niet. Ze weet welke denkfouten vaak worden gemaakt en geeft voorbeelden hoe leerkachten moeilijke dingen handig kunnen uitleggen. Zo legt ze bijvoorbeeld uit hoe je op het schoolplein het sterrenstelsel kunt nabouwen, om zo de immense afstanden tussen planeten in beeld te brengen.

Ook gaat ze dieper in op de onderzoekscyclus en de ontwerpcyclus. Een kind kan zich ergens over verwonderen en zich bijvoorbeeld afvragen: ‘Wat bepaalt de diepte van een meteorietkrater? Hoe kom je van daaruit tot een goede onderzoeksvraag én een goede proefopzet? En hoe ga je om met resultaten? De ontwerpcyclus diept Heesakkers uit door het ontwerpen van een functioneel ruimtepak en een zonneoven.

Heesakkers zet denken en doorzetten centraal, niet het juiste antwoord of resultaat. Ze heeft het boek zo geschreven dat je het zelf kunt lezen, stukken voor kunt lezen en zelfs de oudere kinderen sommige stukken zelf kunt laten lezen. Je kunt erdoorheen bladeren en de informatie en kaders los lezen of alle hoofdstukken van voor naar achteren. Eenvoudige taal en hapklare brokken maken dit tot een must have als je met sterren en planeten aan de slag wilt gaan.

Heesakkers geeft haar boek uit via BoekTweePuntNul. Het is daarmee een boek van deze tijd met QR-codes die direct verwijzen naar websites, apps en filmpjes. Ook geeft ze tips over hoe je goede bronnen herkent. Ontzettend handig in dit digitale tijdperk met een overvloed aan informatie. Heesakkers ondersteunt zo het kritisch leren denken, onafhankelijk van anderen en goed onderbouwd tot je eigen standpunt komen.

Sterren in de klas
Karin Heesakkers
BoekTweePuntNul