Tuinieren is kinderspel

Tuinieren is kinderspel

Tuinieren is kinderspel. Dat laat het gelijknamige boek zien: het is eenvoudig en ook voor kinderen vermakelijk. Wie groene vingers heeft – of deze juist wil kweken – is het boek Tuinieren is kinderspel een handig startpunt.  Wie zich afvraagt wat onkruid is en wat je met rabarber kan doen, vindt in het boek alle antwoorden.

Het boek ontstond min of meer spontaan. Auteur Francisca Laureijs is tuincoördinator op een basisschool en Hans Clauzing fotografeerde de maandelijkse activiteiten. Dat resulteerde al in een artikel in een tuintijdschrift en monde uit in het idee voor dit boek, bedoeld voor kinderen en ouders met een tuin of balkon.

De seizoenen vormen de ‘groene draad’ door het boek. Te beginnen met de winter, het seizoen waarin je bolletjes kunt planten, de tuin vast kan omharken, een kasje kunt maken of vast kunt voorzaaien. Elk seizoen bevat ideeën om aan de slag te gaan. Om een verfblik om te toveren tot bloempot, een verticaal tuintje te maken van een pallet, of een vogeltaart van vet en noten. Ook voor wie wat uitleg zoekt bij het echte tuinieren zelf vindt in het boek wat houvast. Hoe maak je bijvoorbeeld jam uit eigen tuin? Hoe verzamel je zaden van bloemen? En waar moet je op letten bij het zaaien?

Los van de seizoenen is enige ordening in tuingerelateerde onderwerpen ver te zoeken. In het seizoen lente beslaan achtereenvolgende pagina’s: aardappels poten, tuinvogels lokken en  een plantentafel maken. Dat kan handig zijn voor wie zich in de lente verveelt en zich afvraagt wat er voor leuks in de tuin te doen is. Maar wie serieus wil gaan tuinieren, kan zijn heil beter ergens anders zoeken.

Pluspunt is wel dat vrijwel alle ideeën eenvoudig uitvoerbaar zijn. Bovendien is het boek rijk gevuld met praktische foto’s – meer nog dan met tekst. Die foto’s volgen overigens niet altijd precies de handleiding; ‘Geef met een gieter met een broes (het bolle uiteinde met gaatjes) voorzichtig wat water’, staat er bijvoorbeeld bij een foto van een gieter met rechte straal. Ach, een kniesoor die daar op let. Belangrijker is dat het enthousiasme van de tuinierende kinderen van de foto’s spat en ongetwijfeld bij veel jonge lezers de groene vingers laat jeuken om aan de slag te gaan.

Tuinieren is kinderspel
Francisca Laureijs & Hans Clauzing
Aerial Media Company
ISBN 9789402601015
Paperback, 171 pagina’s, 19,95 euro

Beginnen je groene vingers al te kriebelen? Dit is hét moment om de tuin in te gaan, want het is Nationale Tuinweek van 11 tot en met 19 juni. De week bruist van de activiteiten, van tuinpuzzeltocht tot tuinconcert. Of wat denk je van een workshop zaadbommen gooien? Op 18 en 19 juni kun je bovendien een kijkje nemen bij talloze tuinen in het Nationale Open Tuinenweekend

foto Maartje Kouwen door
Maartje Kouwen