Uitleven in Dinoland

Uitleven in Dinoland

Een enorme T. rex bij de ingang, twee jagende spinosaurussen in het water, en een triceratops die dreigend zijn hoofd heen en weer beweegt. Wie het Dinoland in Zwolle binnenstapt, moet niet bang zijn aangelegd. Je waant je er terug in de tijd en wordt omringd door bekende en minder bekende dino’s als de torosaurus en de styrasaurus. Sommige staan rustig voor zich uit te staren, andere zwaaien onverwachts met hun staart of openen plotseling hun bek. Best spannend!

Reuzen
Een wandeling door dit vrij nieuwe themapark leidt – al dan niet met een speurtocht in de hand – achtereenvolgens via het krijt naar het jura en het trias, waarin telkens andere dino’s een hoofdrol spelen. Wie daar meer over wil weten kan op informatieborden meer lezen over de tijdperken en over de evolutie van deze reuzen. Al valt er op de informatiejuistheid helaas wel het een en ander af te dingen. In een willekeurig stukje als ‘Na deze massa-uitsterving kreeg een andere soort de kans: de zoogdieren. Hier stamt de mens vanaf’, zijn helaas meerdere biologische fouten te bespeuren.

Dinoskelet
De kinderen die er op een zonnige ochtend rondrennen staan daar echter niet al te lang bij stil. Behalve de te bewonderen dino’s is er in het ruim opgezette park namelijk ook vooral veel te doen en te spelen, op allerlei leeftijdsniveaus; het park is al geschikt voor kinderen vanaf 2 jaar. De allerjongsten kunnen al met kwasten een dinoskelet blootleggen in een archeologische opgraving, en vinden vertier in de uitdagende speeltuin met onder andere een gestrande helikopter en auto. Iets oudere kinderen kunnen in het paleolab goud zoeken, edelstenen zeven, fossielen uithakken of een dino verven.

Klimparcours
De echte durfals en grotere kinderen kunnen zich uitleven op onder meer een hoogteparcours, klimwand en lasergame. De educatieve waarde en het dinothema zijn hier iets verder te zoeken, maar al klimmend of midgetgolfend zullen ze zeker meerdere dino’s tegenkomen. Getuige de enthousiaste kreten die bovenin het klimparcours klinken, is het in elk geval goed vermaak. Leuk is ook de dino-app waarbij ze al rondlopend door het park op een smartphone dino’s tot leven kunnen wekken.

Veelzijdig
Veelzijdig is Dinoland daardoor zeker te noemen: het heeft alle klassen van de basisschool iets te bieden, en een bezoek kan zowel educatief als vermakelijk zijn. Hoewel de meeste activiteiten buiten zijn, is een ruime speelhal – met apart peutergedeelte – een goed alternatief bij een regenbui. Dankzij de aankleding in het park – met tentdoeken, oude spullen, stenen en veel groen – waan je je voortdurend op een archeologische vindplaats. En dat wekt zeker de interesse om je ter plekke, of in een extra les op school, verder in dino’s te verdiepen.

Dinoland Zwolle
Geopend vanaf april