Verzameling van verenvondsten

Verzameling van verenvondsten

Van natuurschatten kun je er nooit genoeg hebben. En kinderen weten ze overal te vinden. Van veren tot bladeren of bloemen: alles moet mee in zakken en tassen. Maar waar laat je al die prachtige natuurvondsten? Bewaarboekjes bieden voor elke categorie een praktische opbergplek.

Mijn verenbewaarboekje bestaat uit een map met daarin een uitneembaar plakboek voor tientallen veren. Bij elke veer kun je vermelden van welke vogel de veer is, waar je hem hebt gevonden en bijvoorbeeld wat je bijzonder vindt aan de veer. De veer zelf plak je met een plakbandje in het midden van de pagina. Het geheel is kleurrijk vormgegeven met vrolijke vogeltjes.

Maar er is meer. De map bevat naast het bewaarboekje ook een ontdekboekje met verrassend veel wetenswaardigheden: waar vind je veren? Waarom verliezen vogels ze? En zijn er ook vogels die niet vliegen? Het boekje beschrijft daarnaast originele knutselideeën, zoals het maken van een loopvogel of een verenmobile. Ook geeft het boekje informatie over specifieke vogelsoorten, mét telkens een foto van de veer en een grappig vogelweetje: wist je dat ganzen vroeger gebruikt werden als waakhond, en dat een gaai wel acht eikels in zijn wangen kan stoppen?

Enig nadeel: het is niet eenvoudig antwoord te geven op de vragen in het bewaarboekje als de oorspronkelijke eigenaar van de veer een onbekende is. Het is lastig om te bedenken wat de vogel graag eet of wat voor geluid hij maakt, als je niet weet van welke vogel de veer afkomstig is. De verenfoto’s bieden daarvoor niet altijd soelaas; de veren van de merel, kauw en zelfs de zwaluw lijken allemaal op elkaar. Een gedetailleerde vogel- of verendeterminatiekaart zou dan handig zijn.

Maar ook zonder alle antwoorden vormt het bewaarboekje een mooie verzameling. En wie nog geen veren heeft in zijn natuurschatkist? Die staat met dit boekje te popelen om een paar mooie exemplaren te bemachtigen. Eropuit!

Nog meer natuurvondsten? Van mijn verenbewaarboekje is er ook in een bladeren- en een bloemenvariant.

Mijn verenbewaarboekje
Lottaland (Charlotte Bruijn en Jaap Langenberg)
Gottmer Kinderboeken
Hardcover, 7,90 euro, 25 pagina’s