Vier Dierendag met de mooiste dierenboeken

Dieren ver weg en dichtbij

Op safari? Dat kan ook in eigen land, betoogt het boek Zij de cobra? Wij de adder!. Je hebt hier dan geen cobra’s, pinguïns en barracuda’s, maar wel hun Nederlandse tegenhanger: de adder, fuut en snoek. En die zijn minstens zo interessant, zo blijkt. Het boek beschrijft op een grappige en luchtige manier telkens allerlei wetenswaardigheden over dieren ver weg en de Nederlandse equivalent. De coyote en de vos, de kameleon en de zeekat, het stokstaartje en het konijn. Maar ook: zij de Serengeti en wij de Oostvaardersplassen, zij het Groot Barrièrerif en wij de Oosterschelde.

Een originele invalshoek die laat zien dat er veel overeenkomsten zijn in dieren ver weg en dichtbij, in hoe ze eruit en in hoe ze zich gedragen. En er blijkt ook net zoveel over te vertellen. De infomatie in dit boek bestaat uit meer dan standaard dierenfeitjes; de auteur is dan ook een bioloog.  De pagina’s staan vol met grote kleurenfoto’s, pijltjes, feitjes en fijne pentekeningen, die het boek ook visueel tot een boeiende verzameling maken waar je gelijk nieuwsgierig van wordt.

Zij de cobra? Wij de adder!
Geert-Jan Roebers
Gottmer
ISBN 9789025761943
Hardcover, 14,95 euro 135 pagina’s

Puzzelen met dieren

Dieren is een flink dik boek dat ook nog eens bomvol staat met dierenprenten en wetenswaardigheden. In die dikke pil is het even zoeken naar de systematiek, maar net als in het dierenrijk is die er wel degelijk. De hoofdstukken zijn ingedeeld in groepen dieren, zoals roofdieren, maar ook in concepten als familie, verdediging of zintuigen. Toegegeven: een beetje een ratjetoe, en ook daarbinnen is het vooral een vrolijke verzameling dieren met verbazingwekkende feitjes. Een ervan: ‘Per soort die nu leeft, zijn waarschijnlijk duizend diersoorten uitgestorven’.

Het boek is gemaakt door een grafisch ontwerper en dat is goed te zien: elke pagina wordt gesierd door grofweg gemiddeld vijf dieren die afgebeeld zijn door middel van een bijzondere knip- en scheurtechniek. Op een achtergrond van mat papier komen de prenten goed tot hun recht. Ook zonder de indeling te snappen, is het dus fijn bladeren langs al die mooie dieren, waarover op elke pagina wel iets te ontdekken valt. Extra leuk: de kaft is tegelijkertijd een puzzel, waar je verschillende puzzelstukjes van dieren uit kunt losmaken.

Dieren - De snelste, de slimste, de gevaarlijkste en de meest verbazingwekkende dieren!
Steve Jenkins
Fontaine Uitgevers
ISBN 9789059566767
Hardcover, 200 pagina’s, 22,95 euro

Dierenrijke schoolplaten

Visueel valt Het grote boek van de natuur moeilijk te overtreffen. Het boek is een soort bundeling van schoolplaten, zoals ze vroeger aan de wand van de klas hingen, inclusief touw en ophanghaakje. Met de kleurrijke, eenvoudige vormen en beeldvullende afbeeldingen zouden elk van deze platen niet misstaan aan de muur. De platen gaan over onderwerpen als voedselketens op de Savanne, een verzameling bladvormen of veren, of stellen bijvoorbeeld het vingerdier centraal met beknopte info over zijn oren, vacht en vingers. Een lust voor het oog.

Tussenliggende pagina’s bevatten uitgebreide aanvullende informatie over concepten bij de platen, zoals camouflage, fotosynthese en voedselketens. Prachtig verbeeld, maar ook inhoudelijk zeer uitvoerig. Een echte lijn in de verschillende thema’s is niet te ontdekken en terugzoeken kan dan ook lastig zijn. Maar ook hier geldt: al bladerend komen genoeg interessante dingen voorbij. Leuk extraatje: het binnenwerk van de omslag is een afneembare schoolplaatposter om op te hangen.

Het grote boek van de natuur
Amanda Wood & Mike Jolley
Fontaine Uitgevers
ISBN 9789059566989
Hardcover, 110 pagina’s, 24,95 euro

Boek vol kriebelbeestjes

Het bijzondere beestjesboek gaat over dieren, maar wel een heel specifieke groep: die van kleine friemelbeestjes die vliegen, kruipen en krioelen. Beestjes waar je normaal gesproken misschien niet zo lang naar kijkt, maar die zeker de moeite van het bekijken waard blijken. In dit beestjesboek lees je hoe die kleine beestjes jagen, waar ze baby’s krijgen en hoe ze op water kunnen lopen. Al die kleine beestjes zijn gegroepeerd per type: wormen, spinnen en mieren bijvoorbeeld. Maar ook exotischere exemplaren als bidsprinkhanen en minder officiële groepen als ‘tuinbeestjes’ en ‘huisbeestjes’ komen voorbij.

De info over elk van deze beestjes is beknopt en bevat meer observaties dan daadwerkelijke uitleg. Veel tekstjes zijn bovendien een zoekvraag: ‘Zie je een libel die zijn maaltijd in de lucht heeft gevangen?’. En dat blijkt nog niet eens zo eenvoudig; de pagina’s in het beestjesboek zijn namelijk beeldvullende platen vol kriebelbeestjes in zachte pasteltinten. Begint het al te kriebelen?

Het bijzondere beestjesboek
Yuval Zommer
Lemniscaat Rotterdam
ISBN 9789047707868
Hardcover, 61 pagina’s, 14,95 euro

Dieren overal ter wereld

Nog zo’n mooi dierenboek: De Grote Dierenatlas. Dit keer met de wereld als basis. Weinig tekst en vooral grote platen van landschappen waarin van alles te ontdekken is: dieren, planten, maar ook de omgeving waarin een dier leeft. En dat geeft een extra dimensie; je ziet in een oogopslag waar welke dieren leven. En door de platen kun je een goede voorstelling maken van de kliffen waar de papegaaiduikers in IJsland op leven, of hoe het de nijlpaarden vergaat tussen de krokodillen in de Okavangodelta.

Tussen de vele tekeningen door staan her en der kleine zinnetjes over diergedrag, hun levenswijze, of leuke wetenswaardigheden. Opvallend is het grote formaat van het boek en ook hier het mooie, matte papier. De tekeningen zijn iets kinderlijker dan in sommige andere boeken, maar eveneens prachtig doordat er zoveel te zien is. Het lijken net zoekplaten, en dat zijn ze in feite ook: achterin staat een lijst vol tekeningen die ergens in het boek te vinden zijn. Zo komt ongemerkt de hele wereld voorbij.

De Grote Dierenatlas
Rachel Williams, Emily Hawkins
Rubinstein