Wildplukken

Wildplukken

Eten koop je in de supermarkt of het komt uit de fabriek. Veel kinderen realiseren zich nog maar nauwelijks dat de meeste voedingsproducten afkomstig zijn van gewassen die worden verbouwd of van dieren die worden gehouden. Toch bedrijft de mens de landbouw en veehouderij nog maar kort: zo’n 70 tot 100 duizend jaar, terwijl de prehistorische mens honderdduizenden jaren overleefde als jager-verzamelaar.

Om iets van die oertijd te laten herleven, is het een prima idee om met een hele klas in het wild eten te verzamelen. Want in het openbaar groen is nog altijd veel eetbaars te vinden. Een behulpzame gids hierbij is het recent verschenen boekje Wildplukken, geschreven door voormalig openbaar groenbeheerder Peter Kouwenhoven en redacteur Barbara Peters. De eerste editie richt zich vooral op wilde vruchten en zaden en hoe je die kunt plukken en bereiden. Het gidsje biedt duidelijk geïllustreerde beschrijvingen van 36 wilde vruchten in Nederland, ruim honderd makkelijk te bereiden recepten en een achterflap met oogstkalender. Met de bijgeleverde uitvouwbare Wildplukkaart kan je zo op strooptocht in de wijk of in het plantsoen.

Het gidsje leert je anders naar je omgeving te kijken. Een madeliefje is versiering voor salade of soep, klein hoefblad kan in pannenkoeken en beukennootjes smaken prima in pesto. Voor de meeste vruchten is het najaar de beste tijd. Fruitbomen staan in veel gemeentes gewoon in het openbaar groen en als je even oplet groeien ook op veel plaatsen bramen of bosaardbeien.

In deze doen! lees je hoe je zelf brandnetelsoep kunt maken.

Kijk voor meer over wildplukken op de website van wildplukker en worstmaker Edwin Florès van Casa Foresta.

Wildplukken: de alternatieve fruittuin
Peter Kouwenhoven & Barbara Peters