ToolKid geeft onervaren kinderen handvatten bij het klussen

ToolKid geeft onervaren kinderen handvatten bij het klussen

ToolKid is gereedschap speciaal ontwikkeld voor kinderen. Het doel van ToolKid is kinderen ondersteunen in hun motorische ontwikkeling en bijdragen aan die ontwikkeling, kinderen technische vaardigheden mee te geven en ze op een veilige manier zelf te laten experimenteren met klussen. Groep 8 van SBO de Brug beleefde onder leiding van juf Janine een primeur: de leerlingen staken hun handen uit de mouwen en deden voor het eerst een middagje aan houtbewerking, met de gereedschappen van ToolKid als aanvulling op hun eigen materiaal.

Zo’n middag klussen is voor kinderen zonder ervaring best spannend. Voor die kinderen bieden sommige hulpstukken en fijn steuntje in de rug. Onder andere de ‘zaaghulp’ werd wel gewaardeerd. Voor het vasthouden van spijkers deinsden de kinderen dan weer niet terug en het ‘spijkerhoudertje’ bewees dan ook geen dienst tijdens de klusmiddag.

Ook voor de rest van het gereedschap gold: het ene voegde echt iets toe en werd graag gebruikt, terwijl het andere minder profijt leek te geven ten opzichte van traditioneel gereedschap. Zo gingen de kinderen net zo lief met gewone hamers als met de speciale hamer van ToolKid aan de slag - hoewel het handvat dan weer wel prettig was en verzekerde dat de hamer op de juiste manier werd vastgehouden. De schuurpapierhouder lag een stuk prettiger in de hand dan het traditionele losse schuurpapier. De T-vormige schroevendraaier werd unaniem gewaardeerd, ook door de volwassenen. Het grote klapstuk, de boormachine, bleek voor de paar kinderen met ervaring in het boren wat te ‘soft’, onder andere door het lagere toerental. Maar aan de andere kant is de boormachine daardoor wel veilig genoeg om zo uit te kunnen delen en kinderen hun gang mee te laten gaan, in tegenstelling tot een gewone boormachine. Kinderen die nog nooit een boormachine in handen hadden gehad, hadden het trucje zeer snel onder de knie. En ongelukjes? Afgezien van een kleine misser met een traditionele figuurzaag zijn die er niet geweest. De schade: één traan en een pleister.

Voor zo’n klas van veertien kinderen heb je wel een hoop gereedschap en meerdere begeleiders nodig. Dat maakt zo’n klusproject waarbij gereedschap nodig is voor de hele klas wel een dure en arbeidsintensieve grap, beaamt juf Janine. Individuele aandacht is belangrijk; daarom lijkt het gereedschap beter geschikt om in kleiner groepsverband mee aan de slag te gaan. Maar aan de andere kant geeft het goed doordachte en ergonomische ontwerp de mogelijkheid om kinderen zonder al teveel uitleg aan de slag te laten gaan. Door de groepsgrootte was het lastig om kinderen uitleg te geven over individuele gereedschappen en zijn sommige in de drukte niet uit de tas gekomen, maar de gereedschappen die wel gebruikt werden, werden vrijwel allemaal gebruikt zoals de bedoeling is.

Al met al verschilt het per leerling en per gereedschap wat het meeste toevoegt. Waarschijnlijk is het voordeel van ToolKid gereedschap beter op te merken bij jongere kinderen die motorisch nog iets minder ontwikkeld zijn, want ondanks hun gebrek aan ervaring bleken de kinderen erg bedreven in het zagen en hameren. De mooiste werkjes ontstonden en onzekere kinderen durfden steeds meer zelf te doen. Dat is misschien wel het duidelijkste pluspunt van het gereedschap: het geeft onzekere, onervaren kinderen handvatten om zélf te durven en te doen, met geweldig resultaat.

De gereedschappen van ToolKid zijn te bestellen via www.toolkid.com. Hier zijn zowel gereedschapsets als losse gereedschappen te koop. Ook staat hier meer informatie over het ontwerp en de voordelen ten opzichte van regulier gereedschap.

foto Karlijn Keessen door
Karlijn Keessen