Wetenschap: Robotmakers kopiëren eigenschappen van dieren

Wetenschap: Robotmakers kopiëren eigenschappen van dieren

Foto credits: Liz West

Het is haast onmogelijk om een kakkerlak dood te trappen, was ook Amerikaanse biologen opgevallen. Ze onderzochten het mechanisme dat daarvoor zorgt (PNAS, 4 februari). De kakkerlak heeft een hard skelet dat bestaat uit buigzame plaatjes met membranen die ervoor zorgen dat de plaatjes over elkaar kunnen schuiven. Op die manier breekt het skelet niet wanneer je erop trapt, maar schuift het slechts in en uit elkaar. Hiermee kunnen ze zich ook door kleine gaten bewegen.

Met deze kennis bouwden de onderzoekers een robot die zich op eenzelfde manier ineen kan drukken. Mogelijk is dit de eerste stap in de ontwikkeling van een robot die ingestorte gebouwen binnendringt en helpt bij reddingsacties.

Wespenogen
Ook Australische onderzoekers deden een ontdekking die in robotica van pas kan komen. Ze onderzochten hoe wespen die in de grond een nest maken, de ingang steeds weer kunnen terugvinden (Current Biology, 11 februari). Van honingbijen is bekend dat ze één keer in hun leven een leervlucht maken, maar deze wespensoort doet dat elke ochtend opnieuw. Als er ’s nachts iets is veranderd, merkt hij dat op. Om beter te begrijpen hoe de wespen hun omgeving in zich opnemen, ontwikkelden de onderzoekers een wasp's eye view, waarvoor ze 3D-modellen en stereocamera’s gebruikten. Uit de beelden blijkt dat de insecten de weg naar huis vinden door de herkenning van kleine details in de omgeving van hun nest, zoals sporen in de aarde. Pas als ze een detail zien dat ze ook hebben waargenomen bij hun vertrek, vliegen ze met een boogje in de richting van hun nest.

Lage resolutie
Wespen maken daarbij gebruik van een panoramazicht met een heel lage resolutie. Toch geven die beelden de wesp genoeg informatie om de weg te bepalen. Een interessant gegeven voor robotici. Die zijn namelijk op zoek naar een goed alternatief voor de dure batterijslurpende camera’s met hoge resolutie die ze nu gebruiken. Grote kans dus dat er binnenkort robots worden ontwikkeld met wespenogen.

Extra achtergrondinformatie
Website robots.nu over natuur als inspiratie voor robots
Filmpje van een robot die geïnspireerd is op een libel
Filmpje van de De Bionicopter, die er ook echt uitziet als een libel
De Buitendienst over robots die op dieren lijken.
ICT-lespakket: Stap voor stap een robot programmeren met de Bee-bot