De bijzondere wezens van het verleden

De bijzondere wezens van het verleden

Bij uitgestorven dieren denk je hoogstwaarschijnlijk aan de dinosauriërs, maar er leefden vroeger nog veel meer interessante wezens die er nu helaas niet meer zijn. Wist je dat er ooit een zeekoe van 10 meter leefde? Of een knaagdier ter grootte van een stier? In het boek ‘De eenhoorn en andere fantastische dieren die ooit leefden’ neemt Lotte Stegeman je mee op reis door het museum van deze indrukwekkende, maar uitgestorven diersoorten. Als een ware gids leidt Stegeman je van zaal tot zaal en kom je de meest fantastische beesten tegen die op onze aarde geleefd hebben.

Met beeldschone en gedetailleerde illustraties van Marieke Nelissen komt dit papieren museum echt tot leven. Een plattegrond met alle zalen, schilderijen van de dieren, informatiebordjes en zelfs de hekjes om de bezoekers op afstand te houden zijn aanwezig. Elk hoofdstuk wordt ingeleid met een prachtig plaatje van de museumzaal die je binnentreedt zodra je de bladzijde omslaat. Goed gevonden is dat ook medebezoekers niet ontbreken in de zaal. Zij voorkomen dat het museum (net zoals de dieren) er uitgestorven uitziet. En bovendien krijg je meteen een goed perspectief van hoe reusachtig groot de reuzen van toen waren.

Om nog duidelijker te maken gebruikt Stegeman vergelijkingen die dichtbij kinderen (vanaf 8 jaar) staan. Een gigantische uitgestorven boa is bijvoorbeeld net zo lang als ‘13 kinderen die in een treintje achter elkaar liggen’ en een oercapibara wordt ‘een hamster zo groot als een stier’ genoemd. Soms zijn de vergelijkingen wat lastiger, zoals het gewicht van de Patagotitan (een dinosauriër) staat gelijk met ‘een Boeing 737 vol met mensen’. Misschien dat niet elk kind doorheeft dat het hier om een vliegtuig gaat. Af en toe gebruikt de auteur lastige woorden (zoals paleontologen en voortplantingsorgaan, die misschien niet elke lezer kent), maar met een beetje hulp zal dit snel duidelijk zijn.

Bij elk wezen staat een beeldend verhaal waarin duidelijk wordt waar het beest leefde, hoe het is ontdekt en hoe het er uitzag. En op het bijbehorende informatiebordje lees je een verklaring voor zijn naam, hoe lang geleden het nog leefde en de reden dat het nu is uitgestorven plus nog een interessant weetje. Wist je dat de Megalodon een reuzenhaai was met een bek van 3 meter breed en 2 meter hoog en dat zijn naam ‘grote tand’ betekent in het Grieks? Niet zo gek als je bedenkt dat één tand net zo groot is als een mensenhand. Het is helaas niet bekend hoe deze reus er precies uitzag. Een groot deel van zijn skelet bestond namelijk uit kraakbeen en dat vergaat snel in water. Een compleet skelet is dus nooit gevonden.

Naast alle uitgestorven dieren is er in dit museum alvast een plaatsje gereserveerd voor bedreigde diersoorten, zoals het schubdier en de neushoorn. Daarmee wordt duidelijk gemaakt dat nu ook nog dieren met uitsterven bedreigt worden en dat de mens daar een grote rol in speelt.

Met dit boek hoef je de deur niet meer uit om naar het museum te gaan, maar haal je het museum de klas in. Als je toch oog in oog wilt staan met een echt T. rex of sabeltandtijger, botten vast wil houden en zien hoe fossielen geprepareerd worden, zul je naar een echt natuurmuseum moeten gaan. Dit boek is dan goed te gebruiken als start van je museumbezoek of bij een les over de oertijd en de wonderlijke wezens die vroeger leefden.

Titel: De eenhoorn en andere fantastische dieren die ooit leefden

Schrijver: Lotte Stegeman

Uitgever: Luitingh-Sijthoff