Tiny Forest

De klas uit
Tiny Forest

Van Tiny Houses heb je vast al eens gehoord. Maar wist je dat er ook Tiny Forests zijn? Een kleine wildernis in de stad, die natuurbeleving en biodiversiteit stimuleert. Zo’n Tiny Forest biedt voordelen voor luchtzuivering, waterberging en vermindert hittestress, en dat is soms hard nodig in de stad.

Kleine wildernis
Een Tiny Forest is een klein bos ter grootte van een tennisbaan. Een fijne plek voor vogels, vlinders en insecten, en kinderen kunnen in het buitenlokaal leren over de natuur. In een Tiny Forest staan 600 bomen van 36 inheemse soorten. Wist je dat 1 boom evenveel verkoeling verzorgt als 10 airco’s? En dat 1 boom 8.000 liter water kan bergen? Ook legt een stadsboom de hoeveelheid fijnstof en stikstofdioxide vast die geproduceerd wordt in 10.000 gereden kilometers met de auto.

Initiatief
Tiny Forests zijn bedacht door ingenieur Shubhendu Sharma, die bij Toyota werkte en de principes van het autoproductiesysteem gebruikte als bosbouwmethode in India, Pakistan en Oman. Zo krijg je bossen die 30 keer dichter zijn begroeid en 100 keer biodiverser zijn dan gewone plantsoenen. Het Instituut voor natuureducatie en duurzaamheid (IVN) haalde het idee naar Nederland en inmiddels zijn er vier officiële Tiny Forests. In Zaandam werd in 2015 de eerste Tiny Forest van Europa gerealiseerd, waarna Delft, Utrecht en onlangs Groesbeek volgden. Bij een aantal gemeenten staat een Tiny Forest op de planning, onder andere in Heerlen en Zwolle. Onderzoeksinstituut Alterra onderzoekt de groei en het effect van Tiny Forests.

Jouw Tiny Forest
Wil je ook zo’n groen paradijsje in de buurt van jouw school? Misschien is er nog braakliggend terrein of een ongebruikte grasstrook? Het IVN maakte een gratis digitaal handboek om stap voor stap een Tiny Forest te realiseren, van contact met de gemeente tot een beplantingsplan, zoeken van financiering en hulp voor de aanleg. Ook is er een digitaal lespakket bij de Tiny Forests beschikbaar, gemaakt door groep 5 en 6. Je kunt alvast een voorproefje bekijken, of het pakket in zijn geheel aanvragen

foto Maartje Kouwen door
Maartje Kouwen