Het wordt warmer in Nederland!

Het wordt warmer in Nederland!

Heb je genoten van dit prachtige nazomerse weer, maar stond je toch ook niet een beetje raar te kijken bij die tropische dagen in september? Het klimaat verandert en dat zorgt voor hittegolven, overstromingen en warme nazomers. Met de gegevens van het KNMI, die het weer en klimaat nauwkeurig in de gaten houden, heeft Toekomstkunde een les ontworpen om leerlingen deze vreemde verandering te onderzoeken. In deze les leren de kinderen hoe ze deze data kunnen verwerken om te laten zien dat het steeds warmer wordt in Nederland.

Om te beginnen wordt er gekeken wat de kinderen van de warme nazomer vonden: hebben ze genoten van de tropische temperaturen of vonden ze het toch wel een beetje vreemd? Na wat achtergrondinformatie kunnen ze aan de slag met de cijfers. Hoe warm was het eigenlijk en wanneer is de temperatuur het meest gestegen? De leerlingen in groep 5 en 6 kijken naar een tabel per seizoen en voor groep 7 en 8 is deze uitgebreid met het gemiddelde per maand. Ze kijken naar de verschillen tussen de seizoenen (en maanden), maar ook naar voorgaande jaren.

Nu de leerlingen met behulp van de gegevens hebben ontdekt dat de temperatuur daadwerkelijk is gestegen in Nederland sinds 1980, worden ze uitgedaagd om deze data op een creatieve manier te laten zien. Verf, lego, snoep, ballen of knikkers. Alles mag, zolang de boodschap maar duidelijk is! Aan het einde van de les kunnen de leerlingen elkaar laten zien wat ze hebben geknutseld. Of maak een tentoonstelling zodat iedereen zijn/haar werk kan presenteren!

Om het makkelijk te maken, is het werkblad met bijbehorende handleiding voor de les te downloaden op de site van Toekomstkunde. Wil je meer van dit soort lessen? Meld je dan gratis aan en ontvang elke week een actuele les in je mailbox! Daarnaast zijn er ook lessen voor thuisonderwijs en groep 3 en 4 te vinden!

Leerdoel: met data duidelijk maken dat het warmer wordt in Nederland

Lesduur: 30 minuten

Werkwijze: alleen of in tweetallen

Benodigdheden: internet, pen, teken-/knutselspullen