Op ontdekkingstocht in het huis van de toekomst

Op ontdekkingstocht in het huis van de toekomst

Duurzaamheid wordt meer en meer een hot item, en ook kinderen leren tegenwoordig steeds meer over duurzaamheid en milieu. In Wonderwel – welkom in het huis van de toekomst! leren kinderen op pakkende wijze alles over – je raadt het al – het huis van de toekomst, oftewel een duurzaam huis. En dat allemaal dankzij slimme techniek achter alledaagse verschijnselen.

In zeven hoofdstukken wordt de lezer langs alles dat in en rond het huis gebeurt geleid; het water dat uit de kraan komt, het eten in de koelkast, de elektriciteit die ervoor zorgt dat de televisie aan kan... het lijstje is overzichtelijk maar volledig. Elk hoofdstuk begint met een introductie die de nieuwsgierigheid prikkelt. ‘[...] Hoe komt dat water eigenlijk in de kraan? Waar komt het vandaan? Wie maken het zo schoon en lekker? Kan het opraken?’... het zijn vragen die waarschijnlijk ook veel volwassenen benieuwd maken.

De introductie wordt gevolgd door vier infopagina’s. Die staan bomvol illustraties, maar ook op de inhoud is niet beknibbeld. Met deze pagina’s leer je zowat alles wat er te leren valt over de werking van de techniek in huis. Het boek draait echter niet alleen om die informatie, maar ook om het leren over slimme oplossingen voor een duurzamer, toekomstbestendiger huis. Na de informatiepagina’s van elk hoofdstuk volgt een spread met daarop een ‘huis van de toekomst’, met alle snufjes die dat huis milieuvriendelijk en duurzaam maken. Een mooie tentoonstelling van vernieuwende techniek.

En er is zelfs ruimte voor proefjes en onderzoek om thuis te doen. Van het opwekken van waterstof tot het maken van bioplastic, elk hoofdstuk heeft meerdere interessante onderzoekjes en/of leuke experimenten. Zo kan de opgedane kennis gelijk in de praktijk worden gebracht.

Het boek is een bonte, haast overweldigende verzameling van allerlei soorten informatie, van instructies tot interviews en WondwerWelWeetjes tussendoor. Dit maakt het boek ietwat chaotisch, maar tegelijkertijd heerlijk kleurrijk en vrolijk. De toon is kindvriendelijk, grappig en prikkelend. Zo vormt iedere pagina een echte ontdekkingstocht. Hoewel de proefjes en onderzoekjes heel goed als klassikale opdracht uit te voeren zijn, is dit verder vooral een boekje om kinderen lekker zelf te laten doorbladeren tijdens bijvoorbeeld een keuze-uurtje. Het boek zal, naast een ontdekkingsreis, ook zeker een inspiratiebron zijn voor duurzamere, planeetvriendelijkere keuzes.

Op wonderwel.nu staan nog veel meer doe-tips voor ouders (die ook heel leuk zijn om in de klas te doen), ingezonden vragen, en meer.

Wonderwel - welkom in het huis van de toekomst!

Marlie Hollands en Hans Wilschut

Wonderwel Projecten