Tegels eruit, jungle erin!

Tegels eruit, jungle erin!

Egels, vlinders en bijen krijgen het steeds moeilijker. Het groen in de tuin wordt vaak verruild voor stenen, waardoor het leefgebied van de tuindieren steeds kleiner wordt. Met het boek ‘Maak je eigen jungle’ wil schrijfster Katja Staring laten zien hoe leuk het is om een groenere tuin te creëren. Met praktische tips en diverse actieplannen helpt dit boek je om de tuin om te toveren tot een paradijs voor mens en dier.

In dit leerzame boek krijg je antwoorden op vragen als ‘Hoe zorg je ervoor dat de dieren de koude dagen doorkomen?’ of ‘Wat kun je doen voor de dieren die pas tevoorschijn komen als het donker is?’. Staring legt uit hoe je de dieren in de tuin een handje kunt helpen. Met een hoop takken en bladeren kun je bijvoorbeeld al een winterslaapplaats voor egels maken. Naast alle handige tips staat het boek ook vol met leuke weetjes om meer te weten te komen over de biologie in de tuin. Wist je bijvoorbeeld dat mieren twee magen hebben?

Op een laagdrempelige manier kom je er achter welke dieren er in de tuin leven. Alles wat je moet weten om deze beestjes in je tuin tevreden te houden staat erin. Zo leer je wat ze eten, wie de (natuurlijke) vijanden zijn en waar ze het liefste schuilen. Met behulp van de prachtige foto’s en illustraties kun je meteen opzoek naar de wormen, slakken en mieren in jouw tuin.

Na het lezen van dit boek is er geen excuus meer om die saaie dieronvriendelijke tegels niet te vervangen door levendig groen, want wie wil er geen jungle in zijn achtertuin? Met de kant-en-klare actieplannen kun je onder andere een bijenborder, egelsnelweg of paddenhuis bouwen. Om ervoor te zorgen dat jouw jungle daarna in toom blijft en je ook nog van je tuin kunt genieten zonder overlast, heeft Staring ook een survivalplan gemaakt waarin staat wat je kunt doen als je last hebt van plagen of woekeraars.

Ook op school komt dit boek goed van pas. Ga op ontdekkingsreis in de schooltuin. Of laat de leerlingen op tuinsafari gaan door hun eigen tuin en leer ze meer over de dieren en hun leefomgeving.

Titel: Maak je eigen jungle

Schrijver: Katja Staring