Op VR-smaakmissie

Op VR-smaakmissie

Wageningen University & Research ontwikkelt in samenwerking met de overheid, het onderwijs, het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties educatiemateriaal over voedsel en voeding. Deel van het educatiemateriaal zijn Smaakmissies: lesmodules waarmee kinderen op interactieve wijze van alles leren over hun voedsel. Er zijn Smaakmissies over brood, de moestuin, fruit, drinken en meer. Voor groep 7-8 is er nu de Smaakmissie Avontuurlijke eiwitten, met een futuristisch tintje.

De Smaakmissie bestaat uit zes lessen, die elk zo’n 40-70 minuten in beslag nemen. Via de lessen leren kinderen alles over vervangers van dierlijke eiwitten, zoals bonen, linzen maar ook insecten. Bij elke les staat aangegeven welke thema’s binnen de voedseleducatie (zoals consumentenvaardigheden, smaak en gezond eten) worden behandeld. In de smaakmissie zijn al die thema’s goed gebalanceerd vertegenwoordigd.

Tijdens de Smaakmissie volgt de klas Ella, een hobbykok die haar eigen foodtruck gaat beginnen en daarin wil koken met allerlei ‘avontuurlijke eiwitten’. Ella is een opgewekte verschijning die op vrolijke en toegankelijke, maar niet kinderachtige toon de klas aanspreekt. Via korte filmpjes introduceert ze opdrachten en sluit ze de lessen af. Ze vormt zo de rode draad door de lessen zonder op een vervelende manier aanwezig te zijn.

Tijdens de lessen komen verschillende soorten opdrachten aan bod, zoals quizjes over eiwitten, discussies, een tripje naar de supermarkt en lezen van etiketten en zelfs het proeven van insecten. Vooral die insecten zijn natuurlijk een spannend onderwerp om te behandelen. Het bedenken van lekkere gerechten en koken van bonenburgers die samen met de ouders gegeten worden vormt een leuke afsluiting van de missie, waarmee kinderen ook worden geïnspireerd om de kennis echt mee naar huis te nemen.

Alle Smaakmissies bevatten een excursie of gastles. Wat deze Smaakmissie zo bijzonder maakt, is dat leerlingen een heuse virtual reality-ervaring mogen opdoen. Zo kunnen ze toch les krijgen op locatie, zonder daadwerkelijk het klaslokaal uit te hoeven. Leerlingen schuiven hun mobiele telefoon in een kartonnen bril en bewegen zich door de ruimte door hun blik (en daarmee hun telefoon) op een bepaald punt gericht te houden. In het begin kan dat even lastig zijn. Hoewel de VR-ervaring op zich natuurlijk leuk is, is die zeker niet onmisbaar. Zonder VR-bril beweegt de leerling zich door de ruimtes door met de vingers over het scherm te vegen en punten aan te tikken, vergelijkbaar met bijvoorbeeld Google Streetview, en ook dit geeft al een gevoel echt in de ruimte aanwezig te zijn. Daarbij zijn er in de versie zonder VR-bril informatiepunten in de virtuele ruimte opgenomen, iets wat bij de VR-ervaring ontbreekt. Daardoor ontbreken ook een duidelijk start- en eindpunt van de routes. Desalniettemin blijft het leuk om met behulp van de VR-bril ‘echt’ door de ruimte te lopen. Vooral het kijkje bij de verpakkingslijn, waar de burgers aan de lopende band voorbij gaan en je de medewerkers aan het werk ziet (zij het in stilstaand beeld), is bijzonder.

Onder het kopje ‘lesinhoud’ is te lezen in welke volgorde de filmpjes, werkbladen en andere materialen gebruikt kunnen worden. Dat is geen overbodige luxe en alsnog is het verstandig om eerst de lesmodule door te lopen om te kijken wat via het digibord, en wat via de werkbladen behandeld wordt. Ook zijn er een aantal schoonheidsfoutjes te vinden, voornamelijk taalfouten. Eén filmpje van een externe bron die bij de les gebruikt wordt werd voorafgegaan door een reclame. En het sprinkhanen vangen tussendoor blijkt lang niet zo spannend als het klinkt. Maar dat mag de pret niet drukken: de veelzijdigheid aan opdrachten en goed behapbare filmpjes maken het een afwisselend avontuur.

Al met al is de Smaakmissie Avontuurlijke Eiwitten een leuke, toegankelijke lessenserie waarmee kinderen veelzijdige en toepasbare kennis over eiwitten van de toekomst opdoen.

Op het lesportaal Chef! staan naast deze nog veel meer smaakmissies, evenals losse smaaklessen, gastlessen en meer voor groep 1 tot en met 8. De VR-brillen zijn vanaf september gratis aan te vragen; stuur het contactformulier in om op de hoogte gehouden te worden.

foto Karlijn Keessen door
Karlijn Keessen