Monsters van Mars

Monsters van Mars

Nog drie nachtjes slapen, dan is het zo ver. Na een reis van meer dan een half jaar gaat de nieuwe Marsrover van NASA donderdag 18 februari op Mars landen. Of ten minste, een poging doen tot veilig landen. Bij Marsmissies in het verleden is dit namelijk wel eens misgegaan. Maar als het landen dan daadwerkelijk lukt, gaat de nieuwe Marsrover genaamd ‘Perseverance’ (doorzettingsvermogen) op een belangrijke zoektocht: de zoektocht naar leven op de rode planeet.

Het plan is dat de goed uitgeruste Rover gaat landen in de ‘Jezero krater’, een plek waarvan wetenschappers denken dat er ooit water was. Er zijn namelijk duidelijk sporen te zien van water dat er stroomde. Perfecte omstandigheden voor eventueel leven. Perseverance neemt daar dan bodemmonsters om te onderzoeken of er ooit micro-organisme-achtige wezens geleefd hebben. Deze monsters worden over een aantal jaar weer opgepikt met een volgende Marsmissie en zijn dan hopelijk in 2031 terug op aarde.

De uitrusting van de Marsrover bestaat uit microfoons, antennes en wel 23 camera’s. Er zit ook een weerstation op om de omstandigheden op Mars te bepalen. Daarnaast gaat de Rover proberen om zuurstof te maken van CO2 op Mars. En dit zijn zeker niet de enige functies. De meest opvallende is wel het helikoptertje dat zich aan de romp van Perseverance bevindt. Deze kan de omstandigheden op Mars vanuit de lucht vastleggen. Met de data die de Rover verzamelt komt de stap van mensen op Mars weer een stukje dichterbij. Benieuwd geworden naar deze missie? Volg hier live de landing aanstaande donderdag!

Er is een lesidee voor de bovenbouw dat mooi aansluit bij deze gebeurtenis: de ei-landing op Mars. De kinderen kunnen zo hun eigen landing op Mars namaken. Laat de kinderen eerst even nadenken en overleggen: hoe kun je iets laten landen op Mars? In dit geval bestaat de lading dus niet uit een hoop meetinstrumenten, maar uit een ei. Elk groepje ontwerpt in tien minuten een constructie van een ei-lander, waarmee een ei van minstens 2 meter hoogte kan vallen zonder stuk te gaan. De beste ei-lander wint.

Leerlingen krijgen verschillende materialen om de ei-lander te bouwen, zoals elastiekjes, touw, oude kranten en ijsblokjeszakjes. Via deze link is de docenteninstructie te vinden. Hier kun je het werkblad voor leerlingen te vinden. Als het meerdere groepjes lukt het ei veilig te laten landen, wint het groepje dat het minste materiaal heeft verbruikt. Laat na afloop dit filmpje zien van de ingenieur die de parachute van een Marslander heeft ontworpen. Hiermee maak je een mooie koppeling met de wereld buiten het klaslokaal en de overeenkomst tussen het werk van ingenieur en de leerling.

Leerdoel: leerlingen leren oplossingsgericht denken en maken kennis met het concept 'krachten'
Lesduur: 45 minuten
Werkwijze: in groepjes
Benodigdheden: eieren, elastiekjes, satéprikkers, oude kranten, ijsblokzakjes, pedaalemmerzakken 20L, dun touw, plakband.

Foto: Wikipedia, NASA/JPL-Caltech

foto Nikki Doornhein door