Ontwerp een diervriendelijke dierentuin

Ontwerp een diervriendelijke dierentuin

Vanaf 2023 gaat er een aangescherpte dierenwet in. De wet schrijft voor dat dieren geen pijn of ongemak meer mogen hebben als ze in een stal of hok gehouden worden. Deze wet is ingebracht door de Partij voor de Dieren en heeft best wat stof doen opwaaien bij zowel huisdiereigenaren, veehouders als dierentuinen. Naast dat dieren geen pijn meer mogen hebben staat in de wet ook dat de beesten natuurlijk gedrag moeten kunnen vertonen. Neem bijvoorbeeld de leeuwen in de dierentuinen: zijn de verblijven wel groot genoeg voor die prachtige katachtigen om natuurlijk gedrag te vertonen? Op de savanne hollen ze achter impala’s aan, maar in de dierentuin krijgen ze gewoon een stuk vlees voorgeschoteld. Dit is geen natuurlijk gedrag, maar is het erg? Kortom een de wet vormt een mooie aanleiding om het eens over dierenwelzijn en dierenverblijven te hebben.

In deze lessenreeks ontwerpen leerlingen nieuwe dierenverblijven voor een dierentuin. Ze werken samen in groepjes van drie à vier leerlingen. Elk groepje zoekt voor een wild dier uit wat het nodig heeft om te overleven in het gebied waar het voorkomt. Neem de leeuwen, die leven op de uitgestrekte savanne in groepen van wisselende samenstelling. Meestal vormen een aantal leeuwinnen een hechte groep en blijven een of twee volwassen mannetjes korter bij de groep. Soms jagen leeuwen alleen, soms in groepen. Als leerlingen een helder beeld van hebben van waar de dieren leven en welk gedrag ze vertonen in de natuur kunnen ze beter inschatten aan welke eisen het dierenverblijf moet voldoen.

Ze formuleren een lijst met wensen die aansluiten op de natuurlijke behoeften en gedrag van het dier. Met die lijst stellen ze dan een programma van eisen op voor een dierenverblijf in een dierentuin in Nederland. Deze eisen vullen ze aan met eisen die verzorgers en bezoekers stellen aan het dierenverblijf. Op basis van het totale programma van eisen ontwerpt  elk groepje voor hun dier een dierenverblijf. Na al dat voorwerk begint het pas echt leuk te worden! Leerlingen gaan in groepjes een ontwerp schetsen voor een mooi dierenverblijf voor een diertuin naar keuze. Heel actueel want Artis gaat in de nabije toekomst een nieuw leeuwenverblijf bouwen. De ontwerpen kunnen worden uitgevoerd door maquettes te maken van de verblijven. Met zijn allen ontstaat er zo een heel mooie dierentuin waar dieren op een prettige manier kunnen verblijven. Precies zoals de nieuwe wet voorschrijft.

- Deze les is ontwikkeld door SLO. Download hier de volledige handleiding.

- Bekijk hier een filmpje van het Jeugdjournaal over de nieuwe dierenwet.

Foto: Aron Loogan - Wikimedia

foto Tycho Malmberg door