Zoek het blad

Gepubliceerd op: maandag 27 november 2017

Verzamel in de herfst afgevallen bladeren en maak met leerlingen een memoryspel. Kunnen zij aan de vorm en de nerven zien welke twee een setje vormen?

In de klas Zoek het blad

Het is weer herfst en dat betekent dat de meeste bomen hun bladeren verliezen of zelfs al verloren hebben. Met deze divers gekleurde bladeren kunnen leerlingen verschillende dingen doen. Zo kunnen ze de mooiste bladeren verzamelen en drogen in een bloemenpers. Maar ze kunnen ze ook gebruiken om een memoryspel te maken.

Verzamel met de klas verschillende bladeren. Zorg in ieder geval telkens voor twee bladeren van dezelfde boom. Probeer bij bomen met grote bladeren, zoals de kastanjeboom, de kleinere bladeren mee te nemen. Zo kunnen de memorykaarten straks klein blijven. Laat de bladeren als ze nat zijn een dag goed drogen op een warme plek, zoals op een theedoek bovenop de verwarming. Leg ze eventueel tussen boeken om ze plat te krijgen.

Leg voor het maken van het bladmemory een aantal lagen kranten op tafel. Leg hierop de bladeren met de bladnerf naar boven, dit is meestal de onderkant. Leg een vel wit A4-papier over de bladeren heen. Neem een waskrijtje en haal het papieren omhulsel er vanaf. Laat de leerling rustig met de zijkant van het waskrijt wrijven over de plek waar het blad ligt. Hierdoor ontstaat het patroon van het blad en de nerven op het papier. Maak in totaal tien setjes met verschillende soorten bladeren. Gebruik voor ieder setje twee verschillende bladeren van dezelfde boom. Schrijf de naam van de boom onder de afdruk. Knip de afdrukken uit en plak deze op een stuk vierkant karton. Zorg ervoor dat het karton voor alle setjes net iets groter is dan het grootste blad van de set.

Laat de leerlingen vervolgens met elkaar bladmemory spelen. Kunnen zij aan de vorm van het blad en de nerven zien welke twee kaarten een setje vormen? Mocht je moeite hebben met het determineren van een blad, gebruik dan deze handige website of download deze app.

Groep 3-5 | 30 minuten 
Doel: De leerling weet dat de nerf voor stevigheid en transport zorgt in een blad. De leerling kan bladeren herkennen aan de hand van kenmerken. De leerling kan enkele bomen in de eigen buurt herkennen en benoemen. Materiaal: bladeren van verschillende bomen, kranten, A4-papier, waskrijt (verschillende kleuren), stevig karton, schaar, lijm.

foto Barry Does door
Barry Does