Maak je eigen insectenvanger

Maak je eigen insectenvanger

Ga met de klas op insectensafari. Spaar bij de Albert Heijn insectenplaatjes en ontdek op de website Natuurwijzer van Naturalis alles over deze fascinerende insecten. Ga goed voorbereid op pad en laat leerlingen een eigen insectenvanger maken. Met een loep kunnen ze de kriebelbeestjes van dichtbij bekijken en ontdekken ze meer over deze belangrijke kruipertjes.

Deze insectenvanger maken de leerlingen snel en eenvoudig van een lege jampot en een stukje plastic slang. Een goedkoop en leuk alternatief voor een dure insectenvanger uit de winkel.

Materialen
- Jampot
- Twee plastic slangetjes (ongeveer 25 cm)
- Kauwgum
- Oude pantykous
- Elastiekje
- Hamer
- Spijker
- Schroevendraaier

Laat de leerlingen de jampot en de deksel vooraf goed schoonmaken. Vervolgens gebruiken de leerlingen de hamer en spijker om twee gaten in de deksel te maken waar de twee slangetjes in passen. Om de gaten groot genoeg te maken zodat de slangetjes er makkelijk doorheen kunnen, kunnen de leerlingen de schroevendraaier gebruiken. Nu is het tijd voor kauwgum kauwen! Laat leerlingen een kauwgumpje goed uitkauwen zodat ze deze kunnen gebruiken om de gaatjes rondom de slangetjes goed luchtdicht te maken zodat er alleen lucht door het slangetje heen kan. Als laatste maken de leerlingen één van de slangetjes aan de onderkant dicht met een stukje pantykous en een elastiekje. Zo voorkomen ze dat het insect per ongeluk in hun mond terechtkomt als ze het insect via het andere slangetje in het potje zuigen.

Groep 4-8 | 15 minuten
Materiaal: zie materialenlijst, werkblad Insectenzuiger