IVN Slootjesdagen

De klas uit
IVN Slootjesdagen

Door heel Nederland is meer dan 300.000 kilometer aan sloten. En al dit water is belangrijk voor de biodiversiteit en milieukwaliteit. Dit jaar wordt voor de zesde keer de IVN Slootjesdagen georganiseerd en kan je samen met je leerlingen aan de slag als onderzoeker om de natuur dichterbij de mens te brengen.

Het lespakket bestaat uit meerdere lessen die samen of apart gegeven worden. Begin de les met een quiz die bestaat uit allerlei feitjes over sloten. Daarna kun je aan de slag met het uitleggen van het onderzoek dat de klas gaat uitvoeren. De leerlingen kunnen een plattegrond maken van de sloot en de omgeving, op zoek gaan naar waterdiertjes, een voedselweb maken of de kwaliteit van het slootwater onderzoeken. Met behulp van de zoekkaarten en een secchi-schijf krijg je inzicht in de gezondheid van de sloot. Een gezonde sloot heeft weinig afval, ruik je niet, heeft helder water en variatie in de aanwezige waterplanten en waterdiertjes. Bespreek aan het eind van de les met de leerlingen aan welke voorwaarden van een gezonde sloot jullie sloot voldoet.

De resultaten van jullie mini-onderzoek kun je invullen op de website.

Leerlingen die geen genoeg krijgen van het slootjesonderzoek kunnen in het weekend van 14 tot en met 16 juni meedoen met een gratis activiteit. Op de site vind je een slootje bij jou in de buurt.

Groep 6-8 | 1 of meerdere lessen

Doel: leerlingen leren met zorg om te gaan met het milieu. Leerlingen leren in de eigen omgeving planten en dieren te onderscheiden en benoemen. Leerlingen leren meten en te rekenen met eenheden en maten. Leerlingen herkennen een gezonde sloot.

foto Maaike van den Hil door
Maaike van den Hil