Maak een reis door de ruimte

Maak een reis door de ruimte

Ervaar hoe het is om een ruimtereis te maken met de film A Beautiful Planet. Stap aan boord bij de astronauten Wilmore, Virts en Cristoforetti en ontdek wat astronauten in de ruimte doen en welk uitzicht ze op de aarde hebben.

Dankzij het speciale koepelscherm van het Omniversum lijk je samen met de astronauten te zweven tussen sterren en planeten. Hun uitzicht is fenomenaal: de turquoise wateren van de Cariben, de rode vlaktes van Australië en de immens lange bergrug van de Andes. Bliksem vanuit de ruimte is alsof honderden mensen tegelijk flitsfoto’s maken, en in een tyfoon lijk je als kijker bijna meegezogen te worden.

De film biedt ook een uniek kijkje in het leven van de astronauten. Wat doen ze de hele dag? Hoe komen ze aan drinkwater? En hoe houden ze hun spieren op peil? Het is interessant om te zien hoe ze experimenteren met groentes kweken in de ruimte, zwevend slapen en een ruimtewandeling maken. Ook vertellen ze dat je zonder zwaartekracht een stuk sneller groeit, en je ziet hoe astronauten douchen in de ruimte. Bijzonder!

De film heeft echter ook een heel serieuze kant: vanuit de ruimte is goed te zien hoe de aarde verandert. De astronauten nemen op grote schaal ontbossing en smeltende gletsjers waar. En hoewel de aarde overdag amper bewoont oogt, lijkt de planeet ‘s nachts wel in brand te staan: overal branden lampen. Opmerkelijk is hoe Thaise wateren oplichten door de vele nachtelijke vissersschepen en dat de grens tussen Noord- en Zuid-Korea zo goed zichtbaar is: het ene land is donker, het andere fel verlicht. Het laat zien hoe verschillend mensen met energie en met de aarde omgaan, klinkt de nasale stem van André Kuipers die het verhaal aan elkaar kletst.

Dat is ook de steeds terugkerende boodschap van de film: wees zuinig met de aarde. ‘In de ruimte realiseerde ik me steeds meer dat mensen bemanningsleden zijn van de aarde, geen passagiers’, zegt een van de astronauten in de film. ‘We kunnen niet gratis meeliften, maar moeten onze verantwoordelijkheid nemen.’ Hoe we dat moeten doen, wordt echter niet duidelijk. Voice-over André blijft al even vrijblijvend: ‘Als we allemaal ons steentje bijdragen, dan zal de aarde altijd onze prachtige planeet blijven.’ Dát die planeet vanuit de ruimte erg mooi is, wordt wel duidelijk in de film. En in de film kun je daar zelf, voor heel even, van meegenieten. Dichter bij het maken van een voorstelling van hoe het is om door de ruimte te reizen is waarschijnlijk onmogelijk.

Bekijk hier een voorstukje van de film of download een docentenhandleiding en werkblad.

A Beautiful Planet
Vanaf 15 oktober