Nederland Schoon

Positief schoon houden

De klas uit
Positief schoon houden

‘We werken van binnen naar buiten’, vertelt Mark Giethoorn, directeur van Center Parcs Nederland. Mark Giethoorn en directeur Helene van Zutphen van NederlandSchoon zetten op de derde editie van de Kids Climate Conference in Center Parcs Het Heijderbos met geverfde handen een echte handtekening onder hun samenwerking. ‘We starten met de medewerkers van onze parken.Daarnaast gaan we verschillende acties bedenken voor de bezoekers . We hebben op sommige parken bijvoorbeeld al een kauwgomboom bij de ingang van het zwembad staan. Daarop plakken de bezoekers hun kauwgom, dan belandt het niet op de grond.’

Zowel NederlandSchoon als Center Parcs willen de omgeving op een leuke en positieve manier schoon houden. ‘Samen laten we zien waar we voor staan. We laten zien hoe schoon en fijn het hier is en stimuleren bezoekers dit ook mee naar huis te nemen. We zullen iets gaan doen met de welkomstpakketten, met het televisiekanaal of creatieve afvalbakken. Als het maar niet belerend is, maar positief.’ Center Parcs en NederlandSchoon bepalen samen wat de precieze aanpak zal zijn.

Tijdens de workshop van Supporter van Schoon op de Kids Climate Conference graven de aanwezige kinderen zwerfvuil op uit een wit zandstrand. Van het verzamelde zwerfafval maken ze een kunstwerk. Dit kunstwerk staat symbool voor de samenwerking tussen Supporter van Schoon en Center Parcs.

Het supporterschap is een van de groene daden van Center Parcs. Giethoorn: ‘We hebben meerdere groene daden. De vondst van een mierenhoop pakken we bijvoorbeeld direct educatief op met de gasten. En we gebruiken ook veel minder chloor in onze zwembaden dan normaal. Bij ons krijg je geen rode oogjes!’

Supporter van Schoon is een initiatief van NederlandSchoon. NederlandSchoon wil zwerfafval in Nederland voorkomen en bestrijden. Om dat doel te bereiken voert de stichting campagnes tegen zwerfafval, wordt er onderzoek gedaan naar het belang van een schone leefomgeving en worden bedrijven geadviseerd bij het verwerken van afval.

foto Karianne Djoyoadhiningrat-Hol door
Karianne Djoyoadhiningrat-Hol